Lite arg igen…

Apropå diverse diskussioner och statusar påFacebook de senaste dagarna:

Under de år som dessa fåniga ”utesluta killarna”-lekar förekommit har jag inte fått någon vettig förklaring på hur det skulle hjälpa cancerdrabbade, inte heller har någon kunnat presentera någon statistik över hur mycket extra pengar som kommit in till Cancerfonden tack vare att tjejerna på Facebook talar om var de ställer handväskan eller vilken färg de har på BH:n. Inte heller hjälper det någon att jag berättar att jag ska åka till Dominikanska republiken i 24 månader, även om det är lockande just nu, med tanke på vädret.

Jag vill inte ha ett mail till med ”Kom igen nu tjejer, nu ska vi göra någon som bara vi förstår”, som ställer ”tjejerna mot killarna” och försöker simulera någon sorts sammanhållning grundad på könstillhörighet. Jag ser helt enkelt inte kopplingen, men kan någon ge mig en rimlig förklaring och visa att det faktiskt hjälper så ska jag också börja leka lekar.

Ännu mindre vill jag ha meddelanden som säger ”Kom igen nu, systrar”. Jag har inga systrar, har aldrig haft några och det finns inget som retar upp mig till farliga blodtrycksnivåer mer än att detta antydande att alla kvinnor är systrar, för då borde väl alla tjejer ha varit snälla mot mig i skolan, för man är väl snäll mot sin syster? Ändå var det tjejerna som var jävligast, jag trivdes mycket bättre med killarna på högstadiet. Mina ”systrar” frös ut mig systematiskt och talade på alla sätt om att jag inte passade in.

Vill man bekämpa cancer finns det bättre sätt att göra det på än att ställa tjejer mot killar och leka fåniga lekar. Det var väl ungefär det jag skulle säga, det hade jag kunnat göra på en rad. Men så blev jag mer och mer irriterad och det blev några rader till. Som det brukar bli i de lägena.

Tack för mig.

 

3 responses to “Lite arg igen…

  1. Du visar på ännu ett exempel som på sådant som skrämde bort mig från Facebook. Hoppas du ändå finner fördelar med FB.

  2. Pingback: ”Catfights over handbags and tears in the toilets. With her women-only TV company this producer thought she’d kissed goodbye to conflict… | Mail Online” | Gealachs Blogg

Kommentera

