Ny tillvaro…

Det här är en märklig känsla. Jag har slutat som lärare, men det betyder ju inte att jag inte jobbar. Jag jobbar mycket. Jag har just nu en stor översättning på gång, jag jobbar på Slottet så mycket jag kan och får, just nu är det rätt mycket. Jag pluggar dessutom på halvfart.

Ändå känner jag mig så otroligt fri. Jag är inte ledig på dagarna, långt därifrån. Men det händer flera gånger i veckan att jag får stanna upp och tänka till och inse att jag inte ska iväg ut till Solna dagen därpå och ha en massa lektioner.

Jag har ingen provrättning, jag kan läsa f.d. kollegors statusuppdateringar om att de sitter och skriver omdömen nu under höstlovet och jag känner mig bara så… fri. Jag har massor att göra, men det känns inte så. Det är det viktigaste av allt, att jag kan titta i kalendern och se allt jag har att göra utan att det river sönder mig inifrån.

Jag känner mig inte längre som om någon jagar mig med laddat jaktgevär. Det är ingen som skriker åt mig, jag får sitta och jobba under fullständig tystnad, eller gå omkring på Slottet där det inte är knäpptyst, men en lagom och normal ljudnivå. Jag får inte hjärtklappning och jag är inte rädd när jag öppnar mailen. Hoppar inte högt när telefonen ringer. Börjar inte gråta helt utan förvarning. Ligger inte vaken på nätterna och försöker lösa jobbproblem.

Är det så här det är att ha ett jobb i den normala världen, utanför skolan?

2 responses to “Ny tillvaro…

  1. Vad glad jag blir när du berättar hur bra du känner dig.

Kommentera

