Förvånad?

 

 

 

Någon som faktiskt är förvånad? Det är klart att det blir så. Det är redan så att många sätter för höga betyg för att man inte vill hamna i bråk med föräldrar, bli anmäld för kränkning eller för att det innebär så hysteriskt mycket pappersarbete att underkänna en elev. Så om min lön är beroende av vilka betyg jag sätter, tacka 17 för att man ”rundar av uppåt”!

Sedan får man också tänka på att i de skolor där eleverna generellt ligger lägre betygsmässigt har man ofta andra problem att tampas med, elever som av olika skäl inte klarar att nå målen lika lätt som på de skolor där lärarna får högre lön på grund av de höga betygen. Dessa lärare kämpar ofta i svår motvind och jobbar hårt för att eleverna ens ska bli godkända, medan man i andra skolor kanske inte ens behöver en hälften så hög insats för att eleverna ska få högsta betyg. Förtjänar inte dessa lärare ett erkännande för att deras elever alls får ett betyg?

Posted from WordPress for Android

One response to “Förvånad?

  1. Det var andra tider när min mor var folkskollärare på landsbygden för ”hundra” år sedan (1930-1950). Hon skulle nog förfasat sig över skolans situation idag. Det gör jag också – tur att jag inte blev lärare, som hon föreslog.

Kommentera

