”Min” kladdkaka

De senaste gångerna jag bakat kladdkaka har rätt många frågat efter receptet, för att de tyckt att det var den godaste kladdkaka de ätit. Det är faktiskt inget speciellt recept, det är grundreceptet i en kladdkakebok jag köpte för några år sedan. Men här är receptet i alla fall:

  • 100 g smält smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao (säger receptet, jag har i minst 6)
  • 1,5 tsk vaniljsocker (eller 2-3, om man tycker att det blir för mesigt annars)
  • 0,5 krm salt
  • (ca 0,5 tsk bakpulver om man inte vill ha den alldeles rinnig. Jag föredrar kaka och inte chokladsås, så jag har alltid i lite bakpulver)

Vispa ihop ägg och socker, rör i resten av ingredienserna, in i mitten av ugnen i 200 grader, 15-20 minuter.

2 responses to “”Min” kladdkaka

  1. Om du vill testa något nytt, ta i lite mer salt ca 0,5 tsk (=2,5 krm) och ta 3-4 msk kakao + 50 gram smält mörk choklad. Jag har testat många olika recept på kladdkaka och detta blev mitt standardrecept
    http://www.alltomkladdkaka.se/recept-pa-kladdkaka.php

Kommentera

