Mystiskt SMS

Fick nyss ett SMS från mystiskt nummer: ”Grattis. Ditt nummer har gjort dig till en iPad-vinnare! Gå till [skum länk] och ange koden XX för att få din gratis iPad-produkt!”

Hmm… Jag har inte deltagit i någon tävling, vad jag kan minnas, och jag tvivlar starkt på att de bara slänger ut en massa priser på slumpvis utvalda mobilnummer. Nej, här klickas inte på någon länk!

Enligt vänner på Facebook laddas en fejk-app ner till telefonen om man klickar på länken. Den ska enligt uppgift sno ens privata information.

Det här är ju ”gammal skåpmat” när det gäller e-post. Jag hade en gång ett yahoo-konto som blev så nerlusat med spam att jag var tvungen att stänga ner det, för till sist ramlade det in över hundra meddelanden om dagen och jag råkade radera privata mail av bara farten för att det var så mycket att jag inte hann med att se vad allt kom ifrån. En del av dessa mail är ju så lurigt skrivna att man mycket väl skulle kunna tro att det kom från en riktig person, ofta har de ett ”Re” i ämnesraden så att det ska se ut som ett svar på något man själv skickat.

Tydligen är det rätt nytt med sådant här i telefonerna, så folk går uppenbarligen på det. Sedan blir en del fortfarande lurade av de här mailen, så det känns viktigt att påpeka, om och om igen, att man inte ska klicka på länkar i meddelanden där man inte känner igen avsändaren. Om meddelandena är på engelska och man dessutom inte brukar få mail på engelska, eller har någon anledning att få sådana, ge 17 i att klicka!

2 responses to “Mystiskt SMS

Kommentera

