[BOK] Jean Bernadotte, mannen vi valde

Jean Bernadotte, mannen vi valde – Herman Lindqvist

Det känns som om varenda bok jag läser och bloggar om nuförtiden är sådana som jag fått. Så är även fallet med denna, även om jag förmodligen skulle ha läst den ändå förr eller senare.

Jag måste nog erkänna att jag börjar ledsna lite på Herman Lindqvist. Ända sedan han började skriva historiska böcker har han fått kritik för att böckerna innehåller en massa faktafel och rena påhitt. Dessa är rätt svåra för mig, som inte är expert, att upptäcka, men jag har hittat ett par saker som faktiskt till och med jag vet inte stämmer – inte i just denna bok, i alla fall inte vad jag kommer på – och då får jag tyvärr lite svårt att lita på resten. OK, det jag redan känner till från andra håll kan jag köpa, men på det hela taget blir jag mer och mer skeptisk.

Precis som denna bok, som jag läste förra året, hittade jag mängder av språkliga konstigheter, som borde ha upptäckts innan boken gick i tryck, om jag hittar dem vid första genomläsningen förvånar det mig att ingen annan gjort det före mig. Jag hittade också en del konstigheter vad gällde beskrivna händelser, felaktiga årtal och annat som stör mig.

Men även om inte allt stämmer så vinner boken på att den är lättsam och intresseväckande skriven, precis som de här böckerna brukar vara. Den som aldrig läst sådant här tidigare kommer förmodligen att bli intresserad just på grund av hur boken är skriven och om man då vill läsa mer kan man lätt gå vidare till andra böcker.

Den här boken fick jag, som sagt, men jag har ett par andra av hans böcker stående i bokhyllan, dessa köpte jag på ett antikvariat på Gotland förra året, bland annat är det boken om Napoleon, som jag nog kommer att ta tag i rätt snart, trots att jag är lika skeptisk till den. Det går ju faktiskt att kolla upp saker i andra böcker också.

Kommentera

