”Sluta behandla era ungar som kungar” (Aftonbladet)

Alf B Svensson, psykolog: Sluta behandla era ungar som kungar | Familj | Debattämnen | Debatt | Aftonbladet.

För ovanlighetens skull kan man idag läsa något mycket vettigt i Aftonbladet.

Det kan tyckas rätt självklart att barn som alltid får som de vill får svårare att hantera jobbiga situationer längre fram i livet. De får svårare att ta konflikter, kan inte ta ansvar, etc.

Kanske är det inte det man tänker på när man ger efter och låter barnen få precis som de vill, det är lättare att köpa den där mobilen, eller vad det nu är, än att ta ett skrikutbrott, eller så gör man det för att dämpa sitt dåliga samvete, för att man inte tar sig tillräckligt med tid med barnen.

Bortskämda barn behandlar många gånger föräldrar, lärare,­ förskollärare och andra som betjänter.

Japp, det har jag sett åtskilliga gånger. Elever förväntar sig att man ska serva dem med precis allt, blir jätteirriterade när jag inte ger rätt svar så fort de frågar om det, utan ger dem hjälp att ta reda på det själva, vilket är den strategi jag kör med i de allra flesta fall. Ber jag dem slå upp ett ord istället för att tala om för dem vad det heter svarar de ”Men du är ju lärare, du ska lära mig”. Japp, men lär jag dig genom att bokstavera ordet och du skriver av det och sedan glömmer bort det, eller är jag till större nytta om jag ger dig en ordbok och sedan förklarar för dig hur du ska tolka det du hittar i den? Tja, men det är ju ”jobbigt”. Ja, så klart det är! Men det är inte det jobbigaste du kommer att stöta på i ditt liv, det kan jag ju lova.

Och ja, jag har sett elever köra med sina föräldrar också, så det är inte bara lärarna som råkar ut för det. Skillnaden är väl att det är föräldrarna som sett till att situationen alls uppkommit.

Bortskämda barn har många gånger en skicklig försvarsadvokat i sina föräldrar. Det är kamraternas eller lärarnas fel när det uppstår en konflikt. Som vuxna­ kan de få dålig självkänsla och svårt att hantera konflikter.

Ja, det är väl inte så konstigt att man får svårt att ta konflikter som vuxen om man inte får träna på det när man växer upp. Det är lika fel att lära ett barn att inget är barnets fel som att nöta in att allt är barnets fel. Det barnet lär sig inte heller hantera några konflikter, den tar på sig skulden direkt istället, i alla lägen.

För en gångs skull var det lite intressant att merparten av kommentatorerna håller med, annars hör det ju till att man måste vara dryg och sarkastisk när man kommenterar en tidningsartikel. Så var är alla de här curlingföräldrarna, undrar man ju då? Antingen låter de bli att skriva något, eller så är det helt enkelt så att de inte inser att det handlar om dem…?

Kommentera

