Otäck dröm

Precis innan jag vaknade imorse drömde jag att jag satt på ett tåg, som gick väldigt långsamt genom ett bostadsområde. Jag satt och tittade ut genom fönstret och såg bland annat ett café där jag just suttit (det var också med i drömmen). Sedan fick jag syn på en massa luftballonger som svävade ovanligt lågt över husen. De låg väldigt tätt intill varandra och det såg ut som om det hänt något allvarligt. En av ballongerna lutade också på ett sätt som jag inte tror att en luftballong skulle kunna göra på riktigt.

Efter en stund såg jag att en man hängde och dinglade från  en av korgarna, han sprattlade desperat och försökte hålla sig fast. Antagligen låg de andra ballongerna så nära för att ha en chans att fånga upp honom om han ramlade. (Ja, helt orimligt, jag vet, men det var en dröm).

Min reaktion på det här, där jag satt i min tågvagn, var väldigt intensiv, inte bara så där känslokallt iakttagande som mina drömmar brukar vara. Jag minns att jag ropade på folk runt omkring, vad nu det skulle ha gjort för skillnad, jag kände paniken som steg allteftersom tiden gick.

Plötsligt tappade mannen taget och föll och jag skrek rakt ut, och vaknade. Jag vet inte om jag gav något ljud ifrån mig på riktigt, för maken var inte i rummet just då, så han kan inte ha hört något.

Hur som helst, jag vaknade nog inte helt på en gång, för på vägen mot helt vaket tillstånd hann jag börja få panik av tanken på att det hade kunnat vara maken som ramlade ner ur luftballongen. I drömmen var det ju en helt okänd människa, men eftersom jag inte var helt vaken hade tankarna fortfarande fritt spelrum och jag hann jobba upp samma känsla av maktlöshet som om det skulle ha hänt på riktigt.

Den enda kopplingen till någon verklighet i det här är nog att jag såg en luftballong från festlokalen där vi var på bröllopsfest igår. Men det var nog faktiskt allt. Suck, jag börjar bli riktigt trött på den här hjärnan nu, undrar om det är för sent att reklamera den efter 35 år?

Kommentera

