Trevlig eftermiddag

Jag slutade lite tidigare idag och promenerade lite i Gamla stan efter jobbet. Kände att det verkligen var sommar idag, så jag satte mig på Stortorget och läste lite i en nyinköpt bok. Sedan promenerade jag ner för att möta maken vid tunnelbanan, på vägen tappade jag min mobil rakt ner i stenläggningen i Kåkbrinken, men jag hade tur och fick tag i den på en gång, det var inte en massa folk där som kunde trampa på den, och den verkar ha överlevt fallet sånär som på några repor på kanterna, skärmen var helt oskadd.

Vid tunnelbanenedgången stod ett gäng killar, som jag först inte ägnade någon närmare uppmärksamhet. Jag stod och väntade på maken, och såg honom efter en stund komma upp för trappan och just då började en av killarna gå in genom dörren, krockade med maken, båda såg ut som om de skulle börja bråka med varandra, men sedan ropade killen plötsligt makens namn och så blev de glada igen! De kände tydligen varandra sedan långt tillbaka. Det visade sig att gänget som stod där skulle på svensexa för vår kompis, vars bröllop vi ska fota nästa lördag!

I alla fall, jag ville gå på uteservering, nu när det äntligen kändes som väder för det. Vi promenerade bort till Riddarholmen och testade serveringen där, den var mycket trevlig. Det blev några bilder också.

Maken äter äppelpaj!

Den här skulpturen står precis nere vid vattnet på Riddarholmen. När jag var liten bestämde jag att den hette ”Trasig tumvante”. Sedan dess har den fått heta det, i alla fall i min värld. Idag tittade jag faktiskt efter, men den heter ”Solbåten”. Mitt namn är bättre, hävdar jag!

Fina, fina Riddarholmskyrkan!

19 responses to “Trevlig eftermiddag

  1. Lade märke till att du använder Photobucket. Min nuvarande kamera ( en Samsung kompaktkamera) har Photobucket som en av möjligheterna att spara bilder ”i molnet”. Där finns även andra val men ingen koppling till iPhoto i Mac. Det enda valet, som jag inte vet något om och inte har provat är just Photobucket. Nu ber jag dig, var snäll och tala om fördelar och/eller nackdelar med Photobucket.

    • Nackdelar har jag inte upptäckt några ännu, anledningen till att jag använder det är för att jag ska slippa ta av uppladdningsutrymmet här på WordPress, och det är bra att kunna kopiera direktlänken till bilden inne på Photobucket och sedan klistra in här, och det märks bara om man klickar på bilden.

  2. Menar du att du inte har (får) några bilder ”lagrade” i Media Library? Jag har den uppfattningen att de hamnar där automatiskt och tvingande genom WordPress system. Media Library har förresten 3GB utrymme som jag ännu bara utnyttjat till en procent.

    • Jo, en och annan har jag där, men de flesta bilder lägger jag upp på Photo Bucket för att inte slösa på utrymmet, då räcker det längre. Plus att det blir lättare att länka till bilderna på andra ställen också, om jag skulle vilja. Funkar för mig🙂

      • Hur gör du när du flyttar över fotona till WordPress? Drar dem till fältet ”Add Media”? Men visst hamnar de då ändå i Media Library, eller?

        • Jag kopierar bildens direktlänk från Photobucket, sedan går jag på ”lägg till media” och väljer mittenfliken, där jag kopierar in adressen och så länkas bilden in.

          • Jag är bara litet förvånad över hur mycket information som syns för bilderna.
            T.ex. http://i264.photobucket.com/albums/ii183/monicasahlin/till%20bloggen/DSC_1550.jpg
            Det förefaller ju troligt att ”gealach” är alias för Monica Sahlin, inte sant?
            I ”källan” för bilderna som flyttas från iPhoto står ju inte något annat än att den kommer från den aktuella bloggen.
            Vad har du för synpunkter på det här?

            • Jag har inte så många synpunkter alls, faktiskt, och att mitt namn råkar stå där känns inte som något problem heller, jag tog det som användarnamn på Photobucket, mer är det inte. Jag har inte speciellt mycket att dölja.

            • Dessutom syns det ju bara om man tar sig tiden att högerklicka på bilderna och verkligen kolla vilken adress de kommer ifrån. Om det nu skulle vara viktigt av någon anledning.

              • ok. Tack för dina vänliga svar! Nu vet jag ju bättre vad jag ger mig in på, hehe, när jag väljer Photobucket. Jag måste ju verkligen prova det efter att jag ”lyssnat” på dig😀
                Det är alltid spännande att prova på något nytt🙂 Som när jag började med mac för fyra år sedan. Nu kommer både Windows 8 (jag har W7) och Mountain Lion. Oj, vad jag får att göra, hahahaha.

                • Ja, ofta kan det vara ganska snårigt med sådana här saker. Nu har man ju rätt mycket uppladdningsutrymme på WP i alla fall, men rätt som det är så har man gjort slut på det, så jag tar det säkra före det osäkra och lägger bilderna någon annanstans, det spelar ju ingen roll för den som kommer in och tittar i alla fall😀

                  • Eftersom du är så ”himla” snäll måste jag passa på att ta en fråga till just med dig. Gör du någon sorts backup på allt som du lägger in i WordPress? Den där xml-filen fyller inte mina krav i alla fall.
                    Jag sparar allt i pdf-format.

  3. SV: Hehe, ja alla är vi olika och har olika mycket tid att lägga på böcker! Jag läser två sommarkurser där böcker ska läsas så därifrån kommer en del🙂

    • Jo, då brukar det ju bli en del! Själv har jag mest tid att läsa på tåget till och från jobbet, 20 minuter i varje riktning, och sedan brukar det bli några sidor innan jag somnar. Då tar det ett tag att ta sig igenom en bok😀

Kommentera

