[BOK] Hungerspelen

Hungerspelen – Suzanne Collins

Den här hade jag hört en himla massa talas om, men inte känt för att läsa, trots att jag normalt brukar kasta mig över sådant som blir ”stort”, jag är så himla nyfiken av mig. Den här har av någon anledning inte intresserat mig. Men så fick jag den i present och tänkte att då är det nog meningen att jag ska läsa den i alla fall. Innan jag hann börja med den läste jag dock en diskussion på nätet om huvudpersonen och någonting om ”äntligen en vettig kvinnlig huvudroll”. Det finns väl rätt många sådana, tycker jag, som är lite trött på att det ska göras genusdiskussion av precis allt och alla hela tiden. Det jag läste gjorde mig skeptisk till boken, jag var rädd att det skulle bli en till sådan där ”Nu ska vi ha en berättelse om en tuff tjej bara för att vi ska ha en tuff tjej”. Sådant är sällan speciellt intressant, varför jag drar mig för alla berättelser som innehåller kvinnliga karaktärer som lider av att behöva ha klänning och helst vill hoppa runt med svärd. De känns oftast så konstruerade och jag avskyr berättelser som konstruerats för något visst syfte, politiskt eller annat. Jag känner mig så otroligt ”skriven på näsan” av det.

Det här gjorde att jag faktiskt helt tappade lusten att läsa boken, som åkte in i hyllan igen, tills jag bestämde mig för att ge den en chans i alla fall. Faktum är att huvudpersonen inte alls kändes konstruerad för att vara ”den tuffa tjejen”, utan det kändes naturligt att hon var den hon var och gjorde det hon gjorde.

Boken är skriven i presens, vilket är lite ovanligt och kan bli jobbigt att vänja sig vid. Det skapar dock en närhet till personerna och händelserna och ökar tempot i berättelsen. Jag som vanligtvis läser långsamt och okoncentrerat läste ut den här på två dagar. Funderar på om jag ska läsa fortsättningen också, men det känns inte som om jag måste göra det på en gång.

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen… (adlibris)


11 responses to “[BOK] Hungerspelen

  1. Jag har just fått avisering från biblioteket att jag kan hämta den i morgon (jag hade bokat den). Skall höra av mig här, när jag läst den. Visste inte att den finns en fortsättning. Får väl kolla det…

  2. Jaha, nu har jag läst den första delen. Fylld med idiotiska overkligheter (t.ex. Peetas knivskurna ben som botades på ett häpnadsväckande omöjligt sätt) – men priset tog mutanternas (med deltagarnas människoögon) inträdande i handlingen på slutet när de försökte döda de tre som befann sig på det s.k. ymnighetstornet. En knasig siencefiction-barnbok fylld av våld. Panemlandets tv-filmning av hungerspegeln är lika vansinnigt fånig som filmen som nu visas i biograferna. De som ser filmen kan nog känna sig som medlemmar i det här konstruerade överblivna landet efter nordamerikas märkliga katastrof.
    Du behöver inte läsa del 2 och 3, vilka jag kommer att skumma igenom för att se om S. Collins har hittat på än värre overkliga våldsamheter. Usch.

    Jag tyckte bättre om boken Rambo 🙂

    • Jag är i och för sig rätt van att läsa overkliga historier då jag läst all möjlig fantasy sedan jag gick i sjuan, så jag reagerade inte speciellt mycket på det, det kändes som om jag kunde acceptera att de här sakerna fanns i den här verkligheten, men hade författaren försökt skildra en mer realistisk värld och vävt in mutanterna hade jag nog fått nog, jag med.

      • Förlåt men du har väl läst den första delen, det är ju i slutet av den
        som den där mutanterna helt plötsligt oförklarligt inträdde i handlingen.

        • Japp, läste ut den igår.

          • Andra delen ”skummad”-”läst” – fantasy eller science fiction – strunt samma. Jag ogillar den här boken ännu mer än första delen. Hade varit bättre om allt hade utspelats i rymden, då hade det varit lättare att ”haja”. Nu väntar jag bara på att få den tredje delen från biblioteket. 😦

  3. Pingback: [BOK] Fatta eld | Gealachs Blogg

  4. Pingback: [BOK] Revolt | Gealachs Blogg

Kommentera

