[BOK] Au Bon Roman

Au Bon Roman – Laurence Cossé

Den här boken hade jag läst en massa om, eftersom jag följer förlaget Sekwas sida på Facebook. De har gett ut den svenska översättningen, Drömbokhandeln. Det ska tydligen vara en riktigt bra översättning och kanske hade det varit kul att läsa både den och originalet, för att jämföra, i studiesyfte. Det gjorde jag ju med Igelkottens elegans för ett tag sedan. Det tar ju dock lite längre tid att göra på det sättet, så jag valde att enbart läsa originalet, som landade hemma hos mig och blev ”Dagens bild” 24 maj🙂

Den före detta vagabonden Ivan och den italienska arvtagerskan Francesca öppnar en minst sagt ovanlig bokhandel, där deras litterära drömmar kan få fritt spelrum. De gör uppror mot bästsäljarhysterin genom att bara erbjuda bra romaner: ett stort antal litterära mästerverk har valts ut av en topphemlig kommitté bestående av likasinnade litteraturkännare. Till Ivans och Francescas förvåning visar sig drömbokhandeln bli en succé. Men då börjar också problemen. De utsätts för anonyma hot och giftiga kommentarer om bokhandeln på internet, men när tre av de åtta medlemmarna i den hemliga urvalskommittén blir attackerade, bestämmer de sig för att kontakta polisen. En efter en faller de olycksbådande pusselbitarna på plats och det blir alltmer tydligt att Ivans och Francescas drömmar kommer att bemötas med småaktighet, avundsjuka och våld. (Adlibris)

Det var kul och intressant läsning, även om man tyvärr missar en del referenser till franska författare och romaner om man inte är så insatt i fransk litteratur och det kan jag nog påstå att jag inte är. Själv läser jag nog mest sådana böcker som personerna i den här berättelsen dömer ut, men visst kan jag uppskatta en del av det som anses som ”fin” litteratur också. Tyvärr har jag sällan den mentala orken för böcker som kräver att jag ska fatta en massa underliggande saker och grubbla över vad saker betyder.

Jag roade mig lite med att fundera över hur en sådan här bokhandel skulle tas emot i verkligheten. Förmodligen skulle det kunna bli populärt och uppskattat, men kanske skulle man inte behöva stå ut med hot och attacker av den typ som inträffar i berättelsen. De blir till exempel stämda av ett förlag för att de vägrat ta in det som förlaget gett ut. (Vilket de inte gjort, de beställer in allt det folk frågar om, men de har inte allt på hyllorna).

Trots att jag har mycket svårt för litteratursnobberi tyckte jag om den här boken, men jag var lite orolig innan jag började med den. Jag blev glatt överraskad över att den inte alls kändes ”snobbig”. Och vem ska egentligen ha rätt att bestämma vad som är en ”bra roman” och vad som inte är det? Många av de böcker som berört mig starkast är sådant som kanske inte klassas som ”finlitteratur”, medan mycket av det som räknas in i den kategorin lämnat mig tämligen oberörd.

Kommentera

