Ondskefulla knep

…på temat ”Jag är inte riktigt som andra”.

Satt och bläddrade lite i en mattebok på jobbet idag. Jag har inte tittat så noga i någon sådan sedan jag själv gick ut skolan och inte var tvungen att slåss med matteuppgifter längre. Jag var nämligen inte så bra på det där med siffror, det har inte blivit bättre under de år som gått sedan jag lämnade skolan heller.

I just den här boken hade de en strategi som skulle ha fått i alla fall mig, som är lite skum i huvudet, att tycka att det var ännu jobbigare.

Det handlar om bilderna i boken. Först har vi den här, den hade inte påverkat mig speciellt mycket, det är en tjej i samma ålder som de personer som förväntas jobba med boken:

Den är det inget konstigt med. Det fanns bilder på killar också, så att alla ska känna sig delaktiga.

Sedan kom en teddybjörn, inget problem där heller:

Men sedan – gulliga djur! I massor!

Små hundar som tittar upp på dig och ger dig en – matteuppgift! Gulliga ankungar som ställer frågor eller ger information. Fatta vad det här gör med en sådan som mig, som älskar små gulliga djur och i den åldern hade jättesvårt att släppa tanken på att hunden på bilden inte var en riktig hund, utan bara ett foto av en hund, som dessutom förmodligen kommer från en bildbyrå och inte hade ett smack med matte att göra när den togs. Jag som hade jättesvårt för matte och förmodligen inte hade kunnat svara på de här frågorna, hade gått sönder om de ställts av en en liten hund eller anka! ”Om jag inte klarar det här blir hunden/ankan ledsen”, hade jag tänkt och sedan fått jordens samvetskval. Jag kan inte motstå en hundvalpsblick, eller en fluffig ankunge, och så ska de ge mig matteuppgifter!

Det här är inget annat än ren, genuin ondska från läroboksförfattarnas sida! Det är rent plågsamt att veta att man inte kan svara på hundens fråga. De hade lika gärna kunnat skriva ”För varje fråga du inte kan besvara dör en hundvalp!”

Nej, jag är inte normal, men har jag påstått det, då?

2 responses to “Ondskefulla knep

  1. Argh, vilken förfärlig bok!!! Vilket förlag är det? Här ska bojkottas (lätt för mig att säga som inte använder läroböcker överhuvudtaget….)

Kommentera

