[BOK] En gåtfull vänskap

En gåtfull vänskap – Yoko Ogawa

Den här boken fick jag i present i förra veckan. Jag hade inte hört talas om den tidigare och hade förmodligen inte valt den själv. Det är därför jag verkligen uppskattar att få böcker av andra, man får ofta sådant man inte skulle ha tänkt på att kika på själv.

En ung kvinna börjar arbeta som hemhjälp åt en matematikprofessor, som råkat ut för en bilolycka och drabbats av en hjärnskada. För honom stannade tiden 1975 och nu klarar han bara av att minnas saker 80 minuter åt gången. Varje morgon måste hon på nytt tala om för honom vem hon är. Men allteftersom dagarna går växer en varm och egenartad vänskap fram mellan de båda – och mellan professorn och kvinnans tioårige son. Matematiken blir snart deras gemensamma språk, steg för steg avtäcker professorn dess mysterier för dem. Han får dem att upptäcka en ny, tidigare okänd värld och vad det innebär att fullt ut leva i nuet.  (Adlibris)

Boken innehöll en del långa utläggningar om matteproblem, som jag inte förstod speciellt mycket av, men det gjorde inte så mycket, för jag skummade igenom dessa och koncentrerade mig på själva berättelsen, som jag tyckte väldigt mycket om. Jag tyckte om språket, och framför allt uppskattade jag att den innehöll ett par fotnoter med ”översättarens anmärkning”. Jag tycker att det är något som används alldeles för sällan. Man kan ju naturligtvis välja att smyga in en förklaring i själva texten, om det går att göra på ett sätt som inte stör flytet och bryter av för mycket, men jag tycker om när översättaren istället gjort en fotnot som ger en lite längre förklaring. Då uppmärksammar man det som beskrivs och man lär sig något nytt. Det verkar vara något som användes mer förr, men jag skulle som sagt gärna se att det användes oftare.

Ett par små logiska luckor hittade jag dock. Den här professorn vet inte om att det är inte 1975 längre. Detta försöker man dölja för honom så att han inte ska bli förvirrad. Men han prenumererar på matematiska tidskrifter och dessa bör ju rimligen ha datum och årtal på omslaget? Likaså reagerade jag på att han betalar med mynt när de köper läsk under baseballmatchen. Det står ju årtal även på pengar, eller så gör det inte det i Japan?

Men på det hela taget var det en bok jag verkligen uppskattade och som jag är glad att jag fick så att jag kunde upptäcka den.

One response to “[BOK] En gåtfull vänskap

  1. Hm, nu blev jag allt lite nyfiken🙂

Kommentera

