Märkliga svenska traditioner

Flera gånger den här veckan och förra har jag promenerat längs Skeppsbron på vägen hem. Hela tiden möter man studentflaken, musiken dånar på långt håll, öldoften ligger som ett flera meter tjockt moln kring dem. De hoppar, skriker, sjunger och tjoar, samt sprutar öl på förbipasserande. Jag bryr mig inte speciellt mycket om dem, har ingen direkt åsikt om dem, bara de inte är ivägen för mig som är trött och på väg hem från jobbet. Och så får de gärna låta bli att spruta ner mig eller min väska med sin äckliga öl. I övrigt bryr jag mig som sagt inte.

Men jag roar mig med att fundera över hur de måste uppfattas av utländska turister, som går där och promenerar i lugn och ro och plötsligt får se en lastbil full med hoppande, skrikande ungdomar som sprutar öl. Och sedan en till. Och en till… Det måste ju framstå som oerhört exotiskt och intressant. Undrar vad de berättar om svenska traditioner när de kommer hem till sina länder…😀

Kommentera

