Jag förstår inte?

Idag när jag gick från mitt jobb i Solna passerade jag Råsundastadion, där det var match ikväll. Eller, det var väl snarare så att jag gick förbi en polisbuss full med poliser, och sedan en till, innan jag kom fram till själva stadion.

På väg ner i tunnelbanan vällde det upp folk, som hade riktigt bråttom ut genom spärrarna, så bråttom att en av dem höll på att fälla en liten kille som skulle in.

OK, bara för att jag är helt ointresserad av fotboll betyder det inte att jag inte kan förstå att andra kan ha ett intresse. (Det är folk som inte har några intressen alls som är läskiga). Men det jag inte förstår är varför man går på en fotbollsmatch för att bråka. Hur kul kan det vara, liksom?

OK, nu får jag säkert en himla massa skit för detta, folk anser nog att jag har missat både det ena och det andra, men jag kan faktiskt bli riktigt grinig när jag tänker på att så många poliser är ute bara för att bevaka en fotbollsmatch. Bara för att vissa inte kan låta bli att ställa till med skit bara för att fel lag sparkar in en boll i mål. Tänk vad dessa polisers arbetstid (betald av skattepengar) skulle kunna användas till istället, om folk bara kunde sköta sig i publiken på något så världsligt som en fotbollsmatch (OK, förlåt alla som ser fotbollen som en religion, men borde inte det i så fall uppmuntra till att man sköter sig, om jag nu får vara sådan?)

Det här är ett av de ämnen som jag oftast inte diskuterar, av den anledningen att jag inte kan förstå folk som försvarar detta beteende. Man kan diskutera saker och ha olika åsikter, men ändå förstå den andra sidans argument. I det här fallet är det som om vi talar olika språk och jag bara inte kan förstå hur personen tänker. (Precis som när jag ska försöka förstå en person som absolut inte kan gå på en fest eller annan tillställning om denna är alkoholfri, varför man måste dricka bara för att det är ett socialt sammanhang av något slag. Jag tar gärna ett glas eller två själv, men finns det inte eller jag inte får, då behöver jag inte.)  

Kommentera

