Konstig dröm igen

Jag drömmer väldigt märkliga och detaljerade drömmar just nu. Natten till fredag, eller egentligen på morgonen, för jag höll på att vakna, var det dags igen. Jag lyckades till och med vakna till, somna om vara tillbaka i samma dröm.

Jag var på väg till något ställe där jag skulle träffa ett antal av mina kollegor från ett av mina jobb. Det var i ett hus någonstans i stan, inte så långt från Kungsträdgården, om jag inte minns helt fel. I alla fall kan jag garantera att det här huset inte finns på riktigt. Jag var sen, och hade letat efter stället en bra stund, först vid Hornstull, därav att jag nu var sen. När jag kom fram till huset stod en man i dörren och stack till mig en bunt papper som han bad mig läsa in mig på för att vara förberedd. Tydligen skulle vi delta i någon sorts lajv, i form av en deckargåta, där vi alla skulle ha en del av lösningen på mysteriet. (Det här låter faktiskt superkul och är helt klart något jag skulle vilja delta i på riktigt, fast under lite vettigare former, så klart).

I entrén såg jag ett par av mina kollegor, men de var upptagna med sina egna förberedelser och lade inte märke till mig. Jag frågade mannen vid dörren om jag kunde lämna mina saker någonstans. Jag hade ett par enorma kassar att släpa på, samt två gigantiska gosedjur. Han pekade på en trappa och jag gick upp för den. Min kollega Maria gick före mig, men hon såg mig inte och försvann snart. Trappstegen var pyttesmå och det var extremt lågt i tak i denna trappa, jag fick nästan krypa med alla mina saker. Ovanför trappan ställde jag ifrån mig all packning och fick veta att sakerna kanske inte skulle vara helt säkra där. Just då brydde jag mig inte, jag vill ju få tid att läsa alla papper jag fått.

Nu skulle vi sätta igång med spelet, jag var ju dessutom sen, så jag hann inte riktigt läsa allt. Ett av mina papper var ett långt, tättskrivet brev på franska, jag fick tips om att det fanns en översättning av det om jag behövde, men det tyckte jag inte att jag vare sig behövde eller hade tid att leta efter. Jag började läsa detta blev säkert tio gånger, men blev avbruten hela tiden. Alla andra verkade jätteinsatta och jag fick hänga med så gott jag kunde och låtsas att jag hade koll. Massor av folk for omkring överallt och verkade ha jättekul. Carolina hade dessutom lyckats hinna fixa snygga kläder till sin roll.

Efter en stund var det dags att äta middag, fortfarande i spelet. Här satt alla och pratade med varandra om saker som hade med gåtan att göra. Jag fick fortsätta låtsas att jag hade koll och ingen verkade heller inse att jag inte hade det. Mittemot mig satt Susanne, så det var alltså inte bara kollegor där.

Efter den här middagen smög någon upp bakom mig och viskade att min roll var mördad. Jag var alltså ute ur spelet och gick in i ett rum bredvid matsalen och pratade med en av arrangörerna till det hela. Jag tyckte att det var lite synd att jag inte hade hunnit läsa på ordentligt och att det kändes som om jag inte hunnit göra något. ”Men du har ju gjort jättemycket”, sade den här personen och visade mig en filminspelning, med scener från de senaste timmarna, där jag gjort massor av saker och dessutom hade på mig en snygg, röd klänning, som jag inte vet var jag fått ifrån eller vart den tagit vägen sedan. Jag hade så klart inget som helst minne av dessa händelser.

Eftersom min roll ändå var död tyckte jag att jag lika gärna kunde gå hem. Jonas gick ut ur huset samtidigt som jag, men försvann iväg innan jag hann fråga honom om han visste vad 17 allt detta handlade om. Inte hade jag fått med mig mina kassar och gosedjur heller.

Jag känner igen rätt många av detaljerna i detta, som saker som jag antingen sett eller tänkt på den senaste tiden, men hur fasen jag kunde få ihop allt detta, det fattar jag inte… Dags att be någon göra en seriös analys av min skalle?

Kommentera

