Klackskor?

Jag blir alltid så fascinerad när jag hör vuxna människor prata om ”klackskor”. I de flesta fall avses ju här skor med hög klack, men i princip alla skor har ju en klack, även om den är låg. Jag har lite svårt att inte fnissa när en vuxen människa pratar om att hon har ”klackskor”. OK, de Converse jag knatar runt i nu har faktiskt ingen klack, precis som de flesta gympaskor, men jag har haft åtskilliga par låga skor med klack. Alla skor med klack är klackskor, men klacken kan vara allt från några millimeter till jättemånga centimeter.

Dagens fråga till Magdalena Ribbing handlar en person som ska på bröllop och undrar: ”Klänningen är ljust beige och då undrar jag om vita klackskor och vit väska går att ha till?” Jag utgår ifrån att personen menar att skorna ifråga är högklackade och att hon inte frågar om hon kan ha ett par skor med klack, eller om hon ska komma i gympaskorna…

Kommentera

