Att vara kändis…

…kan inte vara lätt. Jag har funderat på det där ibland. Om jag hade chansen att bli känd, så undrar jag om jag verkligen skulle vilja och våga det.

Visst skulle det vara kul att få en massa uppmärksamhet för något häftigt man gjort och kanske även en massa pengar.

Men frågan är om det skulle vara värt att bli igenkänd av allt och alla, att riskera att minsta lilla grej man gör hamnar på löpsedlarna och vinklas till något helt annat och mycket värre än det kanske var.

Eller, ve och fasa, att de skulle gräva fram ens gamla skolfoton och lägga ut på nätet! Eller intervjua ens gamla lärare som skulle tala om vilken kuf man var!

Den dag jag publicerar min debutroman ska det ske under pseudonym. Då kan jag sitta och njuta i hemlighet om folk hyllar den, och instämma i sågningarna när folk talar om vilken skitbok det är. Och ingen behöver sitta och läsa in en massa saker i den och undra vilka i bekantskapskretsen jag baserat karaktärerna på.

(Inte för att jag någonsin kommer att skriva något mer avancerat än blogginlägg i alla fall…)

One response to “Att vara kändis…

  1. Jag har också funderat på det där….Min bok kommer också att vara under pseudonym…Om jag lyckas skriva något längre än två sidor :)…Ännu värre än att det skulle skrivas om mig och mina fel och brister är om det skulle börja ”jaga” mina barn eller min gubbe….Eller mina ex…huga…
    Tycker det räcker gott med min egen kritiska granskning av mig själv…Brukar tycka synd om kungabarnen, som på någotvis verkar ägas av svenska folket, vi ska ha rätt att tycka vad de ska och inte ska och det har inte rätt till något privatliv….Och tänk att alltid behöva ha vakter med sig..eller rädslan för att barnen ska bli kidnappade…Nej, det är nog skönt att vara en vanlig Eriksson….

Kommentera

