Konstiga svar

Jag brukar läsa en del på Familjeliv, vilket också innebär att jag ofta citerar saker därifrån i alla möjliga sammanhang. På detta forum kan man hitta de mest puckade diskussioner, men även en del vettigt, ska sägas. Allt handlar inte heller om barn, utan man kan diskutera allt från politik till språk till det mesta.

Tyvärr är det nästan ofrånkomligt att diskussionerna spårar ur, folk kan ställa frågor som är helt rimliga och får en massa skit kastad på sig. Det här beteendet ökar mer och mer, numera känns det som om man i varje trådstart måste gardera sig mot alla möjliga tänkbara påhopp innan man kommer till vad man faktiskt ville berätta/fråga om. Väldigt ofta läser folk heller inte det man skriver utan börjar fråga om saker om man redan berättat eller som tagits upp flera gånger i tråden.

Jag roade mig med att lista några av de vanliga reaktioner som kommer upp på vissa typer av trådstarter. Det finns fler, men dessa har jag reagerat speciellt på.

  • Man gör som man vill!  Det här kommer som ett brev på posten när trådstarten undrar varför folk gör på ett visst sätt. ”Jag fattar inte hur man kan välja att måla sitt hus blått/stava sitt barns namn på obegripliga sätt/gifta sig i kyrkan/äta blodpudding”. Frågan ställs utan att på något sätt vilja förbjuda den handling man undrar över. Man vill bara försöka förstå hur 17 folk tänker eller bara skriva av sig sin irritation över företeelsen ifråga. Den som då känner sig träffad svarar ”Man gör faktiskt som man vill!” och tycker att nu har man minsann satt den odrägliga trådstartaren på plats. Eh… det är ingen som sagt att du inte får, däremot undrar vi hur du tänkte. Det är väl inte förbjudet? Om du känner att du måste svara, så förklara hellre varför du gjort/gör det frågan gällde, men att säga ”Man gör som man vill”, känns tämligen meningslöst. Vi vet att du gör som du vill, du får göra det, men jag får också undra varför. Men jag vill inte förbjuda dig. Du fatta skillnad?
  • Och det bestämmer du?  – Det här dök senast upp i en tråd nu i veckan, om mammor som skaffar barn på egen hand. Trådstartaren tyckte att detta var fel. Tydligen hade hon behövt skriva väldigt tydligt  ”JAG TYCKER” att det eller det är fel, annars kanske en individ med låg läsförståelse får för sig att det är en absolut sanning. Jag menar, om jag läser rubriken ”Choklad är äckligt!” tänker inte jag att ”Oj, är det det, då måste jag sluta äta det”. Inte heller skriver jag ”Hur kan du säga det, det är faktiskt inte alla som tycker det, jag tycker faktiskt att det är GOTT, så det så!” (OK, nu är det ofta allvarligare ämnen, men ni fattar säkert vad jag menar.) Det var i alla fall en person som svarade ”Det är skillnad på att bestämma något och att tycka något”. Vem som helst fattar väl att det går att skriva ”XX är fel!” om jag nu tycker det, och att detta i så fall är min personliga mening? Eller är det att överskatta mänskligheten?
  • Tänk på att alla faktiskt inte KAN! – Det här är nästan den vanligaste av alla sådana här reaktioner. En trådstart berättar om ett beteende/en handling som h*n retar sig på. Till exempel kan det handla om att någon berättar att en förälder i bekantskapskretsen vägrar hålla ordning på sitt stökiga barn, som ställer till med saker för att föräldrarna inte bryr sig. Svar som kommer: ”Men mitt barn har faktiskt ADHD”. Jaha, men det har uppenbarligen inte barnet det skrevs om, för då hade situationen kanske sett annorlunda ut. För mig är det rätt självklart att man inte klagar på en person som inte har förmåga att göra något eller ändra sitt beteende, när man skriver en sådan här sak. Här spårar diskussionen oftast ur för att man måste ge sig in i en trasslig argumentation om att man självklart inte menar folk som har funktionshinder av olika slag eller vad det nu kan röra sig om.

För mig, som inte skriver på detta forum speciellt ofta längre, jag gjorde det för några år sedan, är detta mest underhållning av ibland rätt hög klass, när jag inte har något bättre för mig. Den låga nivån på läsförståelsen hos många deltagare är ibland rätt rolig att slå ihjäl några minuter med.

One response to “Konstiga svar

  1. Ett verkligen intressant inlägg! Har själv varit med om liknande situationer i olika forum som jag har läst rumt på. Folk måste verkligen lära sig att läsa innantill🙂

Kommentera

