Hus

Fler och fler i bekantskapskretsen tittar på hus och köper hus. Vi bor i en hyreslägenhet. Och har inga planer på något annat.

Det enda jag möjligen skulle kunna vara avundsjuk på när det gäller hus är ytan och att ha en trädgård.

Men jag vill faktiskt absolut inte ha något hus. Inte för allt i världen. Och det är tydligen lite konstigt, man förväntas ju vilja ha hus, det är liksom målet, en lägenhet är bara ett mellanläge. Skulle man dessutom skaffa barn kommer väl frågorna om när man tänker köpa hus som ett brev på posten.

Inte ens med barn skulle jag tänka mig ett hus. Jag köper inte att det är bättre för barnen. De vänjer sig väl vid det ställe de bor på, jag har inte lidit av att inte bo i hus. Har man bara en vettig familj och uppväxtmiljö spelar det nog ingen roll om man bor i lägenhet, hus eller slott.

När något går sönder eller behöver bytas ut i vår lägenhet är servicen ett telefonsamtal bort och ingår i hyran. Jag har själv tummen mitt i handen och skulle inte kunna eller orka lära mig att fixa med allt sådant där. Inte har jag intresset heller.

Sedan har vi en sak till. Jag är uppväxt i lägenhet och är inte van att bo på markplan. Jag skulle vara livrädd för inbrott så fort jag lämnade huset, tänka på att någon skulle kunna stå utanför fönstret och kika in skulle göra mig galet paranoid. Är man uppväxt med att bo så är det nog inget problem, men jag skulle inte våga lämna mitt hus.

Nej, det blir inget hus här inte, inte förrän vi har råd med trädgårdsmästare, städare, poolskötare och säkerhetsvakter som kan stå utanför huset när vi inte är hemma.

4 responses to “Hus

  1. Faktum är att jag, fram till för några år sedan då jag hade en liknande diskussion som du beskriver här, var av den typen att jag trodde att ALLA ville ha hus!!! I dag vet jag bättre att även om jag absolut inte vill bo i lägenhet så finns de de som absolut inte vill bo i hus!
    När man tänker efter så har vi flera vänner som har hus men som inte verkar kunna sköta det. Trädgården ser ut som hej kom och hjälp eller så är det bara en enorm gräsmatta och enda blomsterprydnaderna är maskrosor. Då är det bättre att bo i lägenhet!
    Ha en fin helg!!!

  2. Om jag hade pengar skulle jag gärna ha ett sommarhus på landet. Till vardags föredrar jag dock hyreslägenheter. Bostadsrätter är för mig helvetet på jorden. Man äger en andel i en förening och grannarna bestämmer om jag får fisa på toaletten. Nej tack!!!

  3. Så bra skrivet! Jag tänker precis som du och har dessutom bott i radhus under några år i ungdomen – gillade inte att sova själv då, just pga att det var på markplan. Och att sköta allt…trädgård, skotta och sånt – nej tack. Det är perfekt att bo i lägenhet – det enda jag saknar är en balkong med fler soltimmar än den vi har.

    Kram o god afton🙂

  4. Jag har bott i både hus och lägenhet (nu i lägenhet) och måste säga att nackdelarna med hus tyvärr är större än nackdelarna. Och så är jag ju själv uppvuxen i en stadslägenhet och tycker att det är heeelt okej… En liten balkong är skönt att ha, men det räcker för mig. När vi vill sitta på gräsmattan går vi till parken.

Kommentera

