Skrämmande men viktigt

Den här hittade jag just på Facebook. Jag kan så klart inte svara för exaktheten i dessa uppgifter, men nog ger de en liten indikation i alla fall? (Jag har dock hört att bananskal ska ta betydligt längre tid på sig än tre-fyra veckor…)

Just det här med plastpåsar har jag blivit lite mer uppmärksam på den senaste tiden. För ett tag sedan visade jag en liten dokumentär för mina elever om hur man arbetar för att rensa Medelhavet på skräp utanför Frankrikes kust. Just plastpåsar hör till de största problemen. Inte för att folk nädvändigtvis slänger dem i havet, även om det kanske också sker. Däremot förs de iväg med vinden och hamnar så småningom i havet.

Man berättade om hur t.ex. delfiner äter upp dessa plastpåsar, som sedan ligger kvar i deras magar och får dem att tro att de är mätta. Till sist svälter djuren ihjäl.

Jag försöker att inte ta påse varje gång jag gör ett inköp. Handlar jag småsaker lägger jag dem direkt i väskan. Undantag kan göras om det är saker som lätt går sönder och riskerar att förstöra väskan. Det händer att jag har med mig en tygpåse också, även om det är lite för sällan, då jag oftast glömmer den hemma, men jag försöker i alla fall.

Vore det inte bättre om butiker som säljer småsaker tog för vana att erbjuda påse istället för att automatiskt stoppa ner varorna i en? Många skulle nog ta påsen i alla fall, men en del kanske skulle inse att de faktiskt inte alltid behöver den.

För något år sedan hittade jag ett par små tygpåsar som går att vika ihop och som då ser ut som små tygblommor som man fästa på väskan som dekoration. Alltså har man alltid påsen med sig. Fler sådana lösningar skulle jag vilja se!

 

Kommentera

