Högskoleprovet – meningslöst för mig

Idag såg jag på Facebook att flera av mina vänner skrivit högskoleprovet. Det gjorde jag 1995 och 1996, då såg provet lite annorlunda ut än idag, det gjordes ju om nyligen, förra året om jag inte minns helt fel.

Nyss såg jag att man kunde göra ordtestet på expressen.se. (även på svd.se och dn.se) Det brukar jag alltid testa, det gick så här:

Jag brukar ha högst två fel på det här testet, det är faktiskt ganska lätt. De gångerna jag skrev det riktiga provet hade jag två fel vid varje tillfälle, tror jag.

Att läsa på högskolan innebär att man måste kunna ta till sig stora mängder text på ett ofta inte helt lättillgängligt språk. För ett par år sedan läste jag en intervju med en kille som just gjort provet och som tyckte att det var rätt onödigt med det här ordtestet. ”Det var ju jättekonstiga ord”. Jag vet inte om jag tycker att de här orden var speciellt ”konstiga”. Även om du aldrig kommer att stöta på just de här 20 orden på just din utbildning, kommer du att möta andra ord på ungefär samma nivå. Om du klarar detta test har du alltså ett tillräckligt brett ordförråd för att kunna ta till dig de texter du kommer att läsa på utbildningen.

För mig är det helt meningslöst att göra provet. Varför då, undrar ni? Jag hade ju alla rätt på ordtestet. Ja, det hade jag. Men jag skulle inte ens ha tio rätt på matten, och mattedelen har utökats i det nya provet. Sista gången jag skrev det hade jag två fel på orden, två på engelskan, tre eller fyra på läsförståelsen (som jag tycker är knepig för att jag läser lite för sakta och noga för att hinna med), fem rätt på matten. Alltså kommer jag inte upp i ett slutresultat som är något att ha.

Så om jag inte hade haft tillräckliga gymnasiebetyg hade det alltså varit meningslöst för mig att försöka komma in med hjälp av högskoleprovet eftersom jag inte är något mattegeni. Jag blev med nöd och näppe godkänd på matte B i gymnasiet och C-kursen funderade jag inte ens på att läsa.

Jag har läst på högskolan i totalt sju år, i olika omgångar. Av de kurser jag läst har i princip samtliga varit språk i någon form, plus tre terminer pedagogik och en termin konstvetenskap. Ingenstans har jag behövt kunna räkna ett smack. Men högskoleprovet hade inte varit någon hjälp för mig om jag behövt det för att komma in.

Det jag skulle vilja se är anpassade högskoleprov för olika typer av utbildningar. Ha gärna kvar ett allmänt, för de personer som inte är säkra på vad de vill göra, men ha olika prov för andra, vet jag att jag vill söka en språkutbildning, låt mig då göra ett prov som testar de kunskaper jag behöver där.

OK, nu vet jag att det kommer att komma invändningar som säger att matte handlar om att visa att man kan tänka logiskt, lösa problem, etc. Absolut, jag säger inte emot, men det faktum att jag tagit mig igenom åtskilliga språkkurser, och inte bara på grundnivå, talar väl för att jag inte är helt bortkommen, då grammatik också handlar om att kunna analysera och lösa problem, om än av annan natur än de matematiska problemen.

Så gör prov för alla typer av utbildningar, så att man kan visa att man kommer att klara just den utbildning man vill gå och låta bli att kasta bort pengarna som provet kostar på att sitta och misslyckas på matteuppgifter man ändå inte kommer att stöta på när man väl påbörjar utbildningen.

3 responses to “Högskoleprovet – meningslöst för mig

  1. En mycket intressant post om Högskoleprovet och en intressant blogg. Ska lägga in dig i min blogroll. /Fredrik (Lärarstudent, klar lärare när jag gjort min komplettering på exjobbet)

  2. Du har helt rätt. Jag var aldrig dålig i matte i skolan men inget geni heller. Låg stadigt på en 4 i gamla betygssystemet. Dock låser sig min hjärna när det gäller den sorts problem som de har i högskoleprovet. Dels hatar jag att känna mig korkad men sen är jag så totalt ointresserad av den sortens matematik att jag hellre tittar på när färg torkar. Min styrka har alltid varit språk och andra humaniora. Den enda matematik jag använt på högskolan var en kurs i statistik och det är ju begriplig matte. Annars har jag inte heller behövt räkna. Den nya typer av högskoleprov skulle drastiskt sänka mina poäng så jag är glad att det inte är aktuellt för mig längre.
    Olika typer av högskoleprov för olika inriktningar vore nog inte en så dum idé. Ska du in på KTH behöver du ju en helt annan begåvning än om du ska läsa historia.

Kommentera

