[BOK] Laura – flickan från havet

Laura, flickan från havet – Carolina Gynning

Det här var ett rent impulsköp, jag gick in i bokhandeln för att leta efter något helt annat och fastnade för det här omslaget, blev lite nyfiken när jag såg att Carolina Gynning skrivit en roman. Jag har ändrat uppfattning om henne från att bara ha ryckt på axlarna och tänkt ”dokusåpabimbo”, till att inse att hon sagt en del vettiga saker som jag kan hålla med om.

När det sedan visade sig att boken handlar om ett av mina favoritteman, nämligen förväxlade tvillingar, tänkte jag att den här måste jag absolut läsa!

”Att Laura och Vanessa är enäggstvillingar är obegripligt. Inte nog med att Vanessa är en strålande skönhet medan Laura ser ganska alldaglig ut, Vanessa äger och styr över Glory, Sveriges mest framgångsrika magasin, medan Laura guidar besökare på Moderna Museet i Stockholm. 

Julen 2004 reser tvillingarna och deras föräldrar till Thailand för att fira pappans 60-årsdag. När föräldrarna dör och Vanessa försvinner under tsunamin, faller det sig nästan naturligt för Laura att ta sin systers plats. Efter alla år i skuggan av den fantastiska Vanessa, kan Laura äntligen stiga fram som den framgångsrika kvinna hon skulle ha varit. Om bara inte ”hemligheten” drabbat henne.” (Adlibris)

Tyvärr var boken till stor del en besvikelse. Berättelsen har potential, jag gillar som sagt tvillingförväxlingar, men den här kändes inte helt ”färdig”. Språket är torrt och händelserna går i ett lite för snabbt tempo, som ett snabbreferat av en längre berättelse. Rätt ofta får man veta rakt upp och ner vad karaktärerna känner, istället för att de får visa det genom det de säger eller gör. Trist, för jag hade förhoppningar om boken. Faktiskt undrar jag om den hade getts ut om det inte varit en kändis som skrivit…

One response to “[BOK] Laura – flickan från havet

  1. Chic lit är en svårare genre än folk förstår. Att ha en ball story räcker inte. Jag klarar inte av att läsa sånt alls. Vad gäller Carolina så tycker jag att hennes konst har en viss charm men jag tror inte hon är mogen att åtstadkomma en helgjuten roman – inte än i alla fall.

Kommentera

