Ska jag ta åt mig? :-D

Bläddrade lite i en gammal lärobok i spanska på jobbet idag. Där fanns ett sådant där ”Berätta om sin familj”-kapitel, som väl finns i varenda språklärobok. Ett barn berättade om sina syskon, föräldrar, morföräldrar, etc. En av textraderna löd: ”Mormor har massor av bilder på den spanska kungafamiljen”. (Sedan kom en bild på kungafamiljen också, så att man kunde öva på att beskriva dem utifrån vem som är mamma, bror, syster, etc). Men är det nu jag ska känna mig lite ”kränkt”, när de vill få det att se ut som om det bara är gamla tanter som intresserar sig för kungligheter? Eller ska jag inse att jag är en gammal tant? Eller vad vill de säga egentligen? För det kan ju inte vara så att det bara är ett litet exempel i en lärobok, som bara är till för att eleverna ska lära sig orden för olika familjemedlemmar?

Med tanke på hur ”inne” det är att känna sig kränkt så kanske jag kunde få vara med på ett hörn, tänkte jag!😉

Kommentera

