Chokladboll? Eller vad heter det?

Läste just denna tråd på familjeliv.se. Jag vet att det råder delade meningar om vad dessa bollar ska kallas och jag kan hålla med om att det var dumt av läraren att använda det, det kan inte ha gått någon förbi att det kan upplevas som negativt. Det finns ju dessutom fullgoda alternativ till ordet ”negerboll”, så man måste inte använda det.

Jag tänkte inte låta detta inlägg bli ytterligare ett bidrag till debatten om ordets vara eller icke-vara, det har så många gjort före mig, både bättre och sämre, men  jag blev lite fundersam kring inlägg nummer 10 i tråden, där man kan läsa följande:

”Ge dig TS*. Nu är ni bara fjantiga. Majoriteten använder ordet negerboll.”

Är det verkligen så att ”majoriteten” använder det ordet? Jag tycker snarare att man hör ytterst få använda det idag. När jag var liten var det absolut vanligare, men jag har väldigt svårt att tro att ”majoriteten” säger ”negerboll”.

För lite statistik, kan ni inte svara på de här frågorna? (Det verkar som om jag fick ett ”annat”-alternativ för mycket, men det verkar inte gå att ändra…)

*Trådstartaren

2 responses to “Chokladboll? Eller vad heter det?

  1. Jag säger chokladboll, har inte alltid gjort det, Pippis pappa var negerkung när jag var barn men jag tror inte Astrid skulle skriva det idag….Man visste helt enkelt inte bättre då, när man nu vet bättre tycker jag det är respektlöst att fortsätta kalla något för negerboll bara för att det ”alltid” har kallats så. Man är väl en modern människa och kan ändra om?!
    Argumentet att man då inte får säga vitlök heller är så barnsligt…

    • Ja, när det gäller Pippi tycker jag att man får sätta det i sitt historiska perspektiv, om inte annat kan det väl vara ett bra sätt att visa på att saker har förändrats.

Kommentera

