De eller dem?

”Så roligt för de
Dem kunde inte komma”

Sådant här ser man rätt ofta, det känns som om det blir mer och mer vanligt förekommande. Det översta exemplet såg jag alldeles nyss i en kommentar till ett inlägg i någon annans blogg.

Faktum är att jag själv börjar tveka i en del lite mer osäkra fall, trots att jag anser mig kunna regeln och inte har funderat närmare på det tidigare. Folk som gör de här felen är ofta sådana som skriver rätt bra i övrigt.

Vad är det som gör att folk blivit så osäkra på just det här helt plötsligt? Eller är det som med andra vanliga språkfel, som särskrivning, att det inte blivit vanligare egentligen, utan att vi ser så mycket mer av vad folk skriver numera, tack vare mail, bloggar, forum, etc? Kanske har de som skriver så alltid gjort det, men man har inte sett det i lika stor utsträckning? Är man dessutom lite osäker till att börja med och ser hur andra skriver kanske man också tar efter det som är fel?

Jag blir nästan lite rädd när jag märker att jag själv tvekar inför de och dem ibland. Jag blir liksom lite blind när jag ser felen hela tiden och sedan finns det ett par fall där jag tycker att det är knepigt, och dessutom finns det fall där båda är ok, om jag ska tolka det jag läst om ämnet.

Jag tycker att det blir vanligare att man använder dom, även i lite formellare texter. Kanske är det lika bra, vi säger ju faktiskt inte de och dem, utan dom i samtliga fall. Det tar nog bara ett tag att vänja in ögat vid att se det i skrift, jag tycker fortfarande att det ser lite slarvigt ut, men jag tar hundra gånger hellre en text full med dom än felaktigt använda de och dem.

Hur är det själv? Har du problem med när du ska använda de respektive dem? Här finns ett bra knep!

5 responses to “De eller dem?

  1. Vore bättre om de alltid skrev dom istället för då skulle det inte se så illa ut.

  2. Jag känner i kroppen när det är fel men de flesta tycks inte ha det så. Om man inte vet så är det bättre att använda det neutrala dom som visserligen är talspråk men som passar som ersättning för båda. Jag retar mig inte alls på det men får randiga rutor på tvären när de blandar ihop dem óch de. För att inte tala om sina, deras, hennes/hans och sin. Det tycks ingen klara av att hålla isär idag.

    • Nej, det är nästan värre med sin/hans, tycker jag, det är ju engelskans inflytande, förmodligen, och det är väl troligt att det blir accepterat på sikt, mycket av det som vi tycker är OK idag var ju jättefel för hundra år sedan.

  3. Det öppnade en ny pastarestaurang i mitt område och de har en slogan som de har uppsatt: ”Pasta, för det mesta, för dem flesta”.

    Där har vi ett typexempel på att de kanske borde ha skrivit ”dom” istället för ”dem” (det korrekta i skrift är förstås ”de”)

Kommentera

