Fru Gårman? (igen…)

Pezster bloggar om att man i Uppsala vill införa kvinnor på skyltarna vid vartannat övergångsställe. Det här har ju varit på tapeten förut, då i Mariestad, om jag inte minns helt galet. Tror att jag till och med funderade på att flytta till Mariestad då, eftersom det verkade vara ett riktigt bra ställe att bo på, om detta var något man hade tid att tjafsa om.

Som om detta inte vore nog är man inte nöjd med hur skyltarna skulle se ut i Uppsala. Nej, hon var för ”yppig”, så den skylt som satts upp på prov har plockats ner, skriver Svd.

Jag skrev om detta i min gamla blogg redan 2008, så den här idiotin har alltså varit på gång länge. Jag funderar på att bojkotta alla de här kvinnliga övergångsställena, jag har ju väldigt sällan kjol på mig. Var får en kvinna i byxor gå över? Jag kan ju inte gå på de ställen som har manskyltar, för jag är ju inte man. Och så har jag längre hår än snubben på skylten.

Snälla, lägg ner! Skola och sjukvård behöver de skattepengar som går till sådan här skit!

Citat ur min gamla blogg, apropå namnet ”Fru Gårman”:

Ska den verkligen heta så? Grejen är ju att ”Herr Gårman” är en lek med orden ”Här går man”, alltså blir ju ”Fru Gårman” bara töntigt.

Sedan tycker jag, som jag sagt tidigare, att det blir ännu löjligare med en bild av en kvinna i kjol. De allra flesta kvinnor bär byxor oftare än kjol, så är kjolbilden verkligen representativ? Det är väl snarare att befästa en könsstereotyp som jag kan tänka mig att de som vill ha skylten motarbetar i vanliga fall.

(När jag var lite trött och flummig igår tänkte jag mig att det mest rimliga väl vore om hälften av alla övergångsskyltarna föreställde kvinnor, och andra hälften grisar. För de som skulle få för sig att tjata om en kvinnlig skylt, är inte det samma människor som tycker att män är svin? Eller var jag bara taskig nu?)

Kommentera

