Dagens bild, 3-5 februari

Hotell Västerås i – just det, Västerås!😀
Känns tryggt att vara i den stan, där jag har mina rötter… Eller nåja, en anfader bodde där på 1500-talet, så de generna är väl rätt utspädda vid det här laget, men lite kul är det i alla fall🙂

Västerås domkyrka

Linnea och Jocke ser söta ut!

5 responses to “Dagens bild, 3-5 februari

  1. Tycker det är fullt legitimt att hävda att man har rötter i en ort där man kanske bara har en ana flera hundra år tillbaka i tiden.🙂 Utan just den personen hade man ju inte existerat själv. Tror jag.

  2. Absolut, det är ju hur kul som helst! Har ännu inte lyckats ta mig tillbaka längre än till 1613, men det skulle vara roligt att om någon ana kunna skriva 1500-någonting… Det svindlar lite.

    • Det gör ju det. Om den här mannen vet jag inte mer än att han hette Hans och bodde i Västerås, samt att hans son föddes 1607, alltså måste ju han vara född någon gång under andra halvan av 1500-talet, förmodligen. Det äldsta årtalet jag har är faktiskt på modern till den kvinna som sonen senare gifter sig med, hon ska enligt obekräftad uppgift vara född 1595, och dottern 1615.

  3. Det är otroligt att den här Hans rimligtvis föddes under Johan III:s regeringstid (såvida han inte var äldre än 40 när han fick den här sonen). Har alltid tyckt att de här Vasakungarna känts väldigt avlägsna, men när man räknar efter är det ofta inte så många generationer sedan…
    Spännande är det hur som helst!

Kommentera

