Debatt: Grammatik – ett nödvändigt gott | Språktidningen

Debatt: Grammatik – ett nödvändigt gott | Språktidningen.

Det här gjorde mig glad. Jag blir så trött på att man utgår ifrån att grammatik är något tråkigt och att jag nästan förväntas få dåligt samvete om jag råkar nämna en grammatisk term i min språkundervisning. Tydligen är det ”antingen/eller” – antingen pratar vi grammatik eller så lär sig barnen prata språket de läser. Varför måste det ena utesluta det andra?

Jag vill inte att mina elever går ut nian utan att kunna skillnaden mellan åtminstone verb, substantiv och adjektiv. Ska de fortsätta med språkstudier på gymnasiet och universitetet kommer de att behöva det.

”Ja, det är ju lätt för dig att säga som har lätt för språk”, kanske någon av er tänker nu. Ja, men jag tyckte att min mattelärare skulle använda korrekt terminologi i sin undervisning trots att jag tyckte att matte var skitsvårt och pest och pina. Jag ville inte bli dumförklarad genom att han lät bli att prata om det, jag är glad att jag idag har med mig åtminstone orden från matten, så att jag vet vad 17 folk pratar om, även om jag inte kan räkna speciellt bra.

Och varför är det OK att prata regler i ämnen som matte och musik, men inte i språken? Jag måste kunna ge dem förklaringar och svar på frågor om varför det är på det ena eller det andra sättet. Jag kommer att behöva förklara hur ordföljden ibland ändras från svenska till franska, och hur ska jag förklara det om jag inte får säga att adjektivet kommer efter substantivet?

Och ja, självklart lär de sig genom att prata och testa själva, och bara för att jag ger dem de grammatiska termerna utesluter inte det att de får prata franska på mina lektioner. Jag vet att många av mina elever vill veta varför det är på ett visst sätt, och jag ville själv veta detta när jag gick i skolan. Jag hade betydligt lättare att få ord och meningar att fastna om jag förstod regeln bakom.

Den dag musiklärarna ger 17 i att lära ut hur man spelar utan bara sätter gitarren i händerna på eleven och säger ”spela”, den dagen ska jag sluta prata grammatik med mina elever.

Men när det gäller grammatik är det en vanlig inställning att det är okej, ja till och med lite högstatusbetonat, att inte ens ha de mest elementära baskunskaperna. Grammatisk okunskap verkar nästan vara något att kokettera med. Det är både dumt och synd! Och det är inte coolt att inte veta skillnaden på prepositioner och pronomen.

Kommentera

