Tips på språk-appar

Jag laddade i veckan ner den trevliga appen ”50 languages”, där man i gratisversionen får 20 lektioner vardera på 50 olika språk. (Man kan sedan betala för att få hela hundra lektioner om man vill).

Jag funderar nu på att sätta ihop en lista med tips på användbara språkappar till mina elever och nu behöver jag er hjälp. Jag har själv en androidtelefon och har därför dålig koll på vad som finns för iphone. En del finns ju så klart för både och, men rätt mycket gör ju inte det. Jag har ju inte vare sig tid eller möjlighet att testa allt själv, så har ni tips på något ni använt eller hört bra saker om får ni gärna berätta det för mig.

Så vad finns det för språkrelaterade appar som jag skulle kunna tipsa mina elever om, både för android och iphone? Det ska helst vara gratis och lätt att förstå sig på om man är mellan 12 och 16 år. Den bör utgå från svenska eller möjligen engelska. Det kan vara till exempel översättning, ordlistor, verbböjning, spel eller vad som helst som tränar språk.

Kommentera

