Exakt hur sjukt är barnet?

Apropå en diskussion på Facebook:

Ni som har barn, när ni ringer skola/dagis för att sjukanmäla, hur mycket information ger ni? Hur mycket tror ni att vi vill veta?

Ibland är det som om föräldrarna verkligen vill övertyga oss om att ungen faktiskt är sjuk. Det är lite bättre nu när de mailar sjukanmälningarna, då blir det oftast kortare, men tidigare kunde jag ha sju meddelanden på telefonsvararen när jag kom till jobbet och det var långa redogörelser för exakt hur många gånger lilla X hade spytt eller vad det var för färg på det som kom ut ur diverse kroppsöppningar. Det enda jag var intresserad av var att veta hur länge de trodde att h*n skulle vara hemma från skolan. Ändå var man tvungen att lyssna på hela meddelandet ifall det skulle komma något viktigt i slutet…

Det räcker alltså med ”X är sjuk och hemma idag, antagligen kommer h*n imorgon, om inte så ringer jag igen då. Tack och hej”. Jag har hittills inte träffat en enda lärare som velat eller behövt veta exakt vad det är för fel. Det tar ni med läkaren vid ett eventuellt besök hos en sådan.

Kommentera

