Vems ansvar?

Skyll på skolorna – inte CSN – Metro.

Fridah Jönsson skriver om att CSN hotar att dra in studiebidraget för gymnasieelever som har ogiltig frånvaro. Hon undrar om detta någonsin hänt i verkligheten. Jag kan upplysa henne (och alla andra som undrar) att det har det visst. När jag gick på gymnasiet i mitten av 90-talet var det ett antal elever på min skola som fick halva studiebidraget indraget för att de skolkat. Jag minns att jag pratade med en tjej i skolan om detta. Hon var inte en av de ”drabbade”, men tyckte att det var taskigt att de skulle bli av med pengarna. Jag frågade vari det taskiga låg. Jag var i skolan varje dag och gjorde det jag skulle och fick mina pengar. De som nu inte skulle få lika mycket pengar hade hittat på något roligare att göra. Varför skulle de då ha lika mycket som jag?

Vidare skriver Jönsson att skolorna borde göra mer för att se till att eleverna kommer dit.

”Kan man skippa idrotten en halv termin utan att det händer något och ändå inte få någon varning och fortfarande få tusen spänn i månaden för det, vilken 18-åring går dit då?

Inte jag i alla fall. ”
Hmm… 18-åring? Är inte sådana myndiga? ”Eget ansvar” och ”Frivillig skola” poppar också upp i mitt huvud. Varför ska skolan dutta och dalta med myndiga personer som inte har skolplikt och inte tycker att de behöver gå i skolan?
Och innan någon spelar ut PK-kortet: Självklart ska skolan hjälpa till (eller erbjuda hjälp, och hoppas att den tas emot) om man tror att det kan ligga allvarligare saker än ren lättja bakom frånvaron. Men frågan är om man ändå kan göra så mycket när den det handlar om är myndig. Det blir ju en annan sak i grundskolan där eleverna är minderåriga och visserligen också förväntas ta ansvar, men ofta behöver stöttning och hjälp att ta detta ansvar?
Jag tycker inte att det är OK att CSN lägger en massa pengar på folk som inte uppfyller kraven för att få dem.
Om man slutar dalta med latmaskar kanske man har mer tid och resurser över att  hjälpa de elever som av allvarligare skäl inte klarar av att fullfölja sin skolgång.
Kommentera

