Blev lite arg igår

Igår fick jag ett mail med en undersökning från tidningen Amelia. Jag brukar svara på deras enkäter om olika saker, för man samlar på sig lite poäng och får belöningar när man fått tillräckligt mycket.

Men igår blev jag faktiskt riktigt grinig. Undersökningen vände sig till kvinnor som lever i parförhållanden men män. Det gör jag, så inget konstigt i det. Förutom några små tokigheter som frågan om hur gamla mina barn var, efter att jag på frågan innan svarat att jag inte hade några och inte kunde gå vidare om jag inte uppgav ålder på de barn jag inte hade, var det frågor om inkomst och fördelning av hushållsarbete och sådant. Inget märkligt i det heller. Men sedan blev det intressant.

Frågan löd ”Har du eller någon du känner blivit utsatt för våld av en närstående?” (reservation för att jag inte minns det exakta formuleringen, men det var budskapet i alla fall).

Nästa fråga löd:  ” Gjorde du eller den du känner en polisanmälan mot mannen?

Då gick jag i taket och skrev följande mail till Amelias chefredaktör:

”Varför förutsätta att allt våld i nära relationer innebär att förövaren är en man? Jag har visserligen i de tidigare frågorna angett att jag lever med en man, men ”den jag känner” kanske är man och har blivit misshandlad av en kvinna, eller så är det en kvinna i ett samkönat förhållande, som blivit misshandlad av sin partner. Varför är man inte mer försiktig med att cementera könsstereotyper på det sätt ni gör? 

Eller finns det någon poäng med att fortsätta förstärka bilden av att alla som misshandlar är män och alla som blir misshandlade är kvinnor? Det är ingen hemlighet att det finns kvinnor som misshandlar sina män och även kvinnor i samkönade relationer som misshandlar sina fruar eller flickvänner. Kvinnan är inte alltid offer, hur viktigt det än tycks vara för vissa att fortsätta hävda bilden av att kvinnan alltid är offer och mannen alltid förövare. Även om Amelia är en tidning som vill stå på kvinnornas sida kan det kanske vara på sin plats att tänka på att kvinnor inte alltid är helgon och att det är ytterst få män som vågar anmäla att de blir misshandlade av sina fruar med tanke på den allmänna synen vårt samhälle har på misshandlade män. En misshandlad kvinna är offer, en misshandlad man hade säkert förtjänat det.

Riktigt ogenomtänkt formulering som gör mig besviken på en tidning jag tidigare läst med intresse och uppskattning. Nu blir det nog inte fler nummer, tror jag.”

 

 

 Relaterat inlägg:
Är det mindre illa när en kvinna misshandlar? (18 aug. 2010)

9 responses to “Blev lite arg igår

  1. Bra att du säger ifrån. Det är helt rätt. Jag stör mig också ganska mycket på att det bara finns man och kvinna att välja som kön på de flesta liknande undersökningar.

    • Egentligen var det inte så mycket det, undersökningen riktade sig till kvinnor som lever i parrelation med män, så det var inte så konstigt. Det jag blir förbannad på är att man fortsätter att banka in uppfattningen att bara män kan misshandla. Det gör det ju knappast lättare för de män som blir utsatta för det att anmäla eller bli tagna på allvar om de faktiskt gör det.

  2. Kanske beror det på att män faktiskt leder ligan procentuellt sett. Och att de fysiska skadorna oftast blir värre eftersom mannen är fysiskt starkare (dock inte alltid). Jag tror inte att någon är omedveten om att det finns misshandel som utförs av båda könen och att misshandel inte endast är fysisk utan även psykisk.

    • Visst, statistik är inte ointressant i sammanhanget, men jag tycker att det är så typiskt den här typen av diskussioner att alltid förutsätta att det är män som misshandlar och kvinnor som blir misshandlade. Det är ju så viktigt att vara könsneutral i andra sammanhang, så varför inte tala om ”Våld i nära relationer” istället och ge utrymme för alla könskonstellationer inom det?

  3. Att män statistiskt sett är starkare är egentligen ointressant. Redan vid enkönade par faller argumentet och det finns dessutom tvåkönade par där hon är angriparen och han den som tar emot – och där han är den som verkligen aldrig skulle slå någon oavsett relativ styrka. Att förutsätta att det alltid är han som slår gör att man missar en viktig sak – varför någon slår – och det glider över i ett slentrianmässigt ”män slår”, vilket inte kommer någon vart för att lösa problemet. Det är intressantare och viktigare att ta reda på varför den minoritet av män och kvinnor som slår gör det.

  4. Pingback: Sökord senaste 30 dagarna | Gealachs Blogg

  5. Pingback: Är det mindre illa när en kvinna misshandlar? | Gealachs Blogg

  6. Här hittar ni en rätt bra sammanställning om hur det egentligen ser ut:

    http://mansnatverket.org/articles/den-slaende-mannen.pdf

    Tack för ett bra ställningstagande! 🙂

Kommentera

