Dagens bild, 24 oktober

Prylar i vardagsrumsfönstret. Jag brukar vara ganska sparsam med inhandlandet av små souvenirer när jag reser. Mest för att de samlar damm och för att man faktiskt inte har plats för hur många som helst. Men jag har vissa favoriter, som är viktiga och som ska vara framme och synas. Här har vi den sovande kvinnan från Malta, som jag fastnade för redan vid mitt första besök på arkeologiska museet i Valletta 2001. Min kopia är i ungefär samma storlek som originalet. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att besöka platsen där hon hittades, men det ska jag göra nästa gång jag kommer till Malta.

Sedan har vi Sekhmetstatyn som följde med hem från Egypten efter bröllopsresan 2005. Hon är den av de egyptiska gudarna som fascinerar mig mest, så att hon skulle få en plats hemma i vardagsrummet var rätt givet.

Sist men inte minst ett litet supergulligt lamm från Gotland.

Det är internationellt värre i fönstret. (Kan meddela att de här tre har sällskap av en blå glasdelfin från Italien (den enda av sakerna jag inte köpt själv, utan fått i present) och en rosa dalahäst!

Kommentera

