Utseende och egenskaper

Jag skrev nyligen ett inlägg om den text som cirkulerade på Facebook i förra veckan, om att vara val eller sjöjungfru. Jag spann vidare lite grann på det där med att sätta samma egenskaper med utseende.

Jag är trött och less på att folk ger mig egenskaper utifrån hur jag ser ut. Fick nyligen höra att jag borde ha pondus och vara respektingivande, jag som är så stor. Ja, bara för att jag är just ”stor” har jag blivit så nedtryckt hela mitt liv att jag är en rädd och feg liten mus innanför min stora kropp och mina förbannade 180 centimeter. Fattar inte folk att de stressar mig och sätter ännu större press på mig genom att förutsätta saker utifrån mitt utseende? Jag hatar min förbannade kropp, varenda centimeter av den på både längden och bredden och jag monterar snart ner alla speglar.

Jag är trött på att folk jag möter ute på stan och i tunnelbanan först tittar mig i ansiktet och sedan direkt tittar ner för att se om jag har högklackat eller om jag är så där lång ”på riktigt”. Jag orkar inte höra en pip till om att jag ska vara ”stolt” över min längd. Stolt tänker jag vara över saker jag presterat, inte över sådant som bestämts av generna.

Nej, jag är inte modig, stark, respektingivande eller vad ni vill för att jag är ”stor och låter mycket”. Jag babblar på för att jag är osäker och rädd att inte bli accepterad. Ibland låter jag som om jag har koll på saker, men så fort någon frågar mig om något mumlar jag ”Vet inte” och försöker byta ämne. Framför allt ger inte min längd eller vikt mig några egenskaper, annat än rent fysiska. Om jag är modig och stark för att jag är stor, vad säger det då om alla människor som är korta och smala?

Sluta förutsätt att jag är och kan en massa för att jag är stor och lång. Det sätter en omänsklig press på mig som jag inte orkar ta.

Jag känner mig som ett litet barn bland alla smarta människor jag umgås med. Jag får känslan av att mina kollegor tittar på mig och undrar hur jag kan vara lärare, så bortkommen som jag är. Jag kan inte ta för mig, jag vågar inte ta plats, jag är livrädd för min egen skugga, så låt mig vara ifred! Förvänta er inte att jag ska kunna klara av någonting, jag orkar inte.

Nu är jag dessutom extra känslig efter att ha varit sjuk i närmare två månader, stressad och ledsen, jag kan knappt ha mina lektioner eftersom jag blir hes på en gång och hostar upp lungorna så fort jag måste höja rösten det allra minsta. Då kommer alla andra tankar på hur misslyckad jag känner mig på alla andra plan.

Så slutsats, eller något: Tyck vad ni vill om min längd, min vikt eller mitt utseende i allmänhet, gilla eller gilla inte, men lägg inga personliga egenskaper i det. Jag ser ut på ett visst sätt, men det är inte det som utgör min personlighet.

3 responses to “Utseende och egenskaper

  1. Verkligen bra skrivet!

  2. Pingback: Val eller sjöjungfru? | Gealachs Blogg

Kommentera

