[BOK] Magyk

Magyk – Angie Sage

Det här är första delen i serien om Septimus Heap, som jag började läsa 2008. Nu har det kommit fler delar i serien, så jag läser om de fyra första eftersom det var ett tag sedan och jag inte har något vidare detaljminne.

Jag tittade tillbaka på mitt gamla blogginlägg om boken då jag började läsa den. Då hade jag fått tag i den via Bookcrossing och sedan köpte jag den för att jag ville ha hela serien.

Det finns en del likheter med Harry Potter och andra liknande berättelser, vilket också påpekas på seriens Wikipediasida. Det är inget som jag tycker är speciellt störande, det är snarare kul att se hur man kan utveckla samma saker åt olika håll.

Jag tycker att det har kommit så himla många roliga och spännande barn- och ungdomsböcker på senare år, jämfört med när jag var liten. OK, jag hade roliga böcker då med, men tänk om alla de här hade funnits! Jag struntar i att jag blivit vuxen och läser dem i alla fall!

The seventh son of the seventh son, aptly named Septimus Heap, is stolen the night he is born by a midwife who pronounces him dead. That same night, the baby’s father, Silas Heap, comes across a bundle in the snow containing a new born girl with violet eyes. The Heaps take this helpless newborn into their home, name her Jenna, and raise her as their own. But who is this mysterious baby girl, and what really happened to their beloved son Septimus?

The first book in this enthralling new series by Angie Sage leads readers on a fantastic journey filled with quirky characters and magykal charms, potions, and spells. magyk is an original story of lost and rediscovered identities, rich with humor and heart. (adlibris)

One response to “[BOK] Magyk

  1. Pingback: [BOK] Flyte | Gealachs Blogg

Kommentera

