Val eller sjöjungfru?

Den här bilden med efterföljande text cirkulerade på Facebook i veckan och möttes av massa ”Ååååh, vad bra” och liknande från alla möjliga människor. Jag var en av dem som inte lät mig imponeras av den påstådda visdomen i texten.
Läs och begrunda, så fortsätter mina kommentarer nedanför:

A while back, at the entrance of a gym, there was a picture of a very thin and beautiful woman. The caption was ”This summer, do you want to be a mermaid or a whale?”

The story goes, a woman (of clothing size unknown) answered the following way:

”Dear people, whales are always surrounded by friends (dolphins, seals, curious humans), they are sexually active and raise their children with great tenderness.
They entertain like crazy with dolphins and eat lots of prawns. They swim all day and travel to fantastic places like Patagonia, the Barents Sea or the coral reefs of Polynesia.
They sing incredibly well and sometimes even are on cds. They are impressive and dearly loved animals, which everyone defend and admires.

Mermaids do not exist.

But if they existed, they would line up to see a psychologist because of a problem of split personality: woman or fish?
They would have no sex life and could not bear children.
Yes, they would be lovely, but lonely and sad.
And, who wants a girl that smells like fish by his side?

Without a doubt, I’d rather be a whale.

At a time when the media tells us that only thin is beautiful, I prefer to eat ice cream with my kids, to have dinner with my husband, to eat and drink and have fun with my friends.

We women, we gain weight because we accumulate so much wisdom and knowledge that there isn’t enough space in our heads, and it spreads all over our bodies.
We are not fat, we are greatly cultivated.
Every time I see my curves in the mirror, I tell myself: ”How amazing am I ?! ”

(The girl on the picture is French model Tara Lynn)

Jag säger inte så mycket om de egenskaper som textens författare ger valarna eller sjöjungfrurna, det är rätt ointressant hur en sjöjungfru skulle vara eftersom hon som sagt inte finns. I övrigt avfärdade jag den här texten som ytterligare en sådan där flummig ”Gilla dig själv”-text. De kan väl vara bra i en del fall, men jag lägger sällan tid eller energi på dem.

Men det som fick mig att haka upp mig och vilja skriva något var det här:

”We women, we gain weight because we accumulate so much wisdom and knowledge…”

Det här är bara larv. Ingenting annat än kvalicificerat trams. Vi går inte upp i vikt för att vi blir smartare, vi går upp i vikt, både kvinnor och män, för att vi antingen sitter still för mycket, äter dåligt och skiter i att motionera, eller för att vi får sjukdomar som ställer till vår ämnesomsättning så att vi inte kan kontrollera vikten. Oavsett vilket är övervikten något rent fysiskt och inget vi får av att vi samlar visdom.

Man kan äta glass med barnen, etc, etc, utan att bli ohälsosamt överviktig. Det ena utesluter inte det andra.

Att säga att övervikten beror på att man samlat på sig kunskap som inte fått plats i huvudet gör mig bara förbannad. Jag har kämpat med min vikt i hela mitt liv, och mina s.k. ”kurvor” får mig att känna mig som allt annat än ”amazing”. De beror på att jag suttit still och ätit onyttigt, inte på att jag skulle vara så förbannat smart. Säger man då inte i samma andetag att smala kvinnor är korkade, för att de inte samlat på sig all denna kunskap? Och jag som gått ned en hel del av min övervikt, har jag då tappat visdomen och blivit korkad istället?

Grejen är att ha den vikt man trivs med, så länge denna inte innebär en hälsorisk, vare sig det handlar om under- eller övervikt. Jag känner kvinnor som väger lite mer än vad modeidealet föreskriver, är skitsnygga och verkligen bär upp sina extrakilon. Sedan känner jag andra som är jättesmala och tycker det är minst lika jobbigt, och inte vill något hellre än att lägga på sig lite.

Visst är det bra att gilla sig själv som man är, och vi ska självklart inte hylla det anorektiska idealet eftersom anorexi är ett sjukdomstillstånd, men varför ska vi istället hylla övervikten, då stora delar av världen står inför en fetmaepidemi? Återigen, så länge man mår bra fysiskt och psykiskt i den vikt man har, så är det väl bra?

Sluta ursäkta dålig livsstil med att påstå att övervikten är samlad visdom och lägg inte in personliga egenskaper i vikten! Det gör mig spattig!

One response to “Val eller sjöjungfru?

  1. Pingback: Utseende och egenskaper | Gealachs Blogg

Kommentera

