Statymysterium

För ett par dagar sedan började jag fundera över ett litet mysterium kring den här statyn, som föreställer Karl XIV Johan och är placerad vid Slussen i Stockholm. Den här bilden tog jag vid en promenad i januari, och det blev lite skumt ljus i den.

På Stockholms slott finns en målning som företäller invigningen av statyn, men den innehåller ett par riktigt skumma detaljer. För det första är statyn gul (förgylld?) och den är vänd åt andra hållet. Som statyn står numera ser det ut som om Karl Johan är på väg ut ur Stockholm, men på målningen är han på väg in.

Förutom detta finns på målningen en läktare uppställd mittemot statyn, med ganska gott om utrymme emellan. Det skulle betyda att statyn är placerad mycket närmare Södermalm än den är idag, om man inte rivit byggnaderna i Gamla stan, som står på den plats där läktaren borde vara placerad om målningen skulle stämma med verkligheten.

De byggnaderna är äldre än statyn och måste alltså ha funnits då.

Så hur hänger nu detta ihop? Tyvärr har jag trots intensivt googlande inte hittat någon bild av målningen, annars hade det varit lämpligt att visa den här.

den här sidan hittade jag följande information:

Statyn som är känd som ryttarstatyn föreställer Karl XIV Johan (1763-1844) och invigdes 1854.

Statyn symboliserar kronprinsens intåg i Stockholm den 2 november 1810.

När Slussen byggdes om på 1930-talet flyttades och vändes statyn så att Karl XIV Johan rider ut ur staden.

När Slussen byggs om på nytt kommer ryttarstatyns läge att studeras och möjligen att vändas – så att kronprinsen återigen rider in mot staden!

OK, så långt är det lugnt. Den flyttades och vändes. Då måste den alltså ha stått längre ifrån Gamla stan från början om målningen stämmer.

Statens fastighetsverk meddelar följande:

Ryttarstatyn symboliserar kronprinsens intåg i Stockholm den 2 november 1810. Vid Slussens ombyggnad 1931-35 flyttades och vändes statyn så att fursten nu rider ut ur staden. Då hade den ursprungliga sockeln av Carrara-marmor vittrat sönder och byttes ut med den nuvarande av granit som är högre än den gamla. Statyn var före ombyggnaden placerad lite längre söderut på platsen för den nuvarande slussgraven.

Här har vi ju tydligt förklaringen till statyns placering på målningen. Men färgen då? Jag hittar inget om den, så tänk om någon som har koll hittar in här, och kanske kan skriva en kommentar och tala om hur det förhåller sig?

4 svar till “Statymysterium

  1. Mycket enkelt. Det är en bronsstaty, och när den ställdes upp på sin sockel var den ny och nypolerad. Sedan har den ärgats med tiden. Förr i världen var bronsstatyer polerade och gula.

  2. Tänk att själv skulle jag aldrig ha lagt märke till en sådan detalj! Hoppas du hittar ditt svar!

  3. Ping: Apropå sökorden | Gealachs Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s