Kärleksromaner skadar verkliga relationer (?)

Ny forskning: kärleksromaner skadar verkliga relationer – DN.SE.

En kollega hade länkat till denna artikel på Facebook, och jag skrattade gott. Min kommentar till hans länk blev följande:

”Haha, det enda som skulle kunna skadas av Harlekin-romaner i det här hemmet är nog det som träffas av boken när jag kastar den i väggen (vilket för övrigt hänt, jag funderade på att göra provet för att se om jag kunde bli godkänd som översättare av eländet, och tänkte att jag skulle läsa en bok för att se var nivån låg. Efter tjugo sidor åkte den bokstavligen i väggen, jag gjorde aldrig testet).”

3 responses to “Kärleksromaner skadar verkliga relationer (?)

  1. Det vet jag då inget om. Har läst en väldans massa romantiskt dravel men har ändå fötterna på jorden och har varit gift med samma man i över 30 år. Dock så har dessa böcker lärt mig två viktiga saker. Från 7 års ålder läste jag mammas Allersromaner. Detta innebar att jag tidigt lärde mig att läsa böcker utan bilder och raskt blev en stamkund på Stadsbiblioteket i min hemstad. Där läste jag sedan allt mellan himmel och jord och det har jag fortsatt med. När jag var sjutton var jag utbytesstudent i USA. Det gick bra i skolan men jag lyckades inte få upp farten så läsandet så att jag kunde nöjesläsa som jag var van vid. I en av familjerna fanns det en drös Harlekinromaner och på nolltid var jag uppe i samma läshastighet som på svenska. Detta har sedan inneburit att jag läst massor av böcker av alla slag på engelska. Böckerna som såna har varit en tröst när jag varit sjuk och sängliggande – de får tiden att gå. De är inte speciellt bra och jag måste säga att
    de hamnar långt ner på listan över vad jag väljer idag.

    • Jag har faktiskt läst en Harlekinroman till, på franska, den låg kvar i rummet jag bodde i när jag pluggade i Paris -96. Jag hade inte läst någon bok på franska innan, men denna tog jag mig faktiskt igenom, minns att den handlade om en kvinna som jobbade med någon arkeologisk utgrävning i Sydamerika och där träffade drömmannen. Hade nog inte kommit ihåg den alls om det inte varit för att jag kämpade mig igenom den på franska. Antagligen klarade jag det för att nivån på språket var lika låg som i de svenska, men stolt var jag 🙂

  2. Som jag skrev när en annan vän la upp den på FB:

    Så… vad som verkar vara den mindre sensationella slutsatsen är väl då egentligen att det finns ett starkt behov av ordentlig sexualundervisning o.dyl.

    Som vanligt är det alltså inte nödvändigtvis vad böckerna innehåller utan vad läsarna av dem har med sig för grundförutsättningar. Precis som i alla videovåldsdebatter o.dyl.

    ‎(Men som sagt: inte lika sensationellt.)

Kommentera

