Om kommentarer och bloggbesökare

Ibland hamnar jag på bloggar där folk mer eller mindre tigger kommentarer. Visst är det roligt om någon reagerar på det man skriver, men jag kommenterar aldrig om jag inte verkligen har något att säga.

Just nu är det ganska dött med kommentarer i min blogg, men det kan ju bero på att just de som kommer in för att läsa inte är intresserade av det jag skrivit de senaste dagarna, alternativt inte tycker att de har något viktigt att tillföra.

Mina tankar snurrade vidare kring detta under eftermiddagen idag. Ibland får man frågan om varför man bloggar. Jag vet inte riktigt varför jag gör det, faktum är att det är lika mycket för min egen skull som för någon annans. Jag gör inte speciellt mycket för att jaga läsare, ändå trillar det in några stycken varje dag. Jag kan också se vad de sökt på för att hamna här och det stämmer oftast överens med något jag faktiskt skrivit om. Kul är det ju, men jag skulle faktiskt inte gråta om ingen läste heller.

Någon gång har det hänt att läsare klagat över att jag inte skrivit något intressant när min blogg blivit länkad från en tidningsartikel. Det gjorde mig lite förvånad. Just de gångerna tillförde jag visserligen ingenting, jag hade mest återgett i korta drag vad artikeln handlade om för att mina läsare skulle se det och klicka sig vidare till artikeln. Att det sedan per automatik dök upp en länk till min blogg från den artikeln var inget jag hade styrt över, då den blogg jag använde då fixade sådant av sig själv. Men det var tydligen mitt ansvar att skriva något intressant eftersom det länkades automatiskt. Eller nåt.

Det är inte ofta jag kommenterar i andras bloggar heller, men tydligen blir många sura om man inte gör det.

Kommentera

