Kokoskaka

Den här kakan bakade jag idag, det blev en slump att jag hittade den när jag bläddrade igenom sockerkaksboken i serien från Tasteline och Aftonbladet.

Det mest spännande tycker jag är att man använder kokosmjölk istället för smör, perfekt om man ska bjuda någon som inte tål mjölk!

  • 2 st  ägg (eller motsvarande mängd äggersättning)
  • 2 dl  strösocker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk  bakpulver
  • 1 tsk  vaniljsocker
  • 1,5 dl  kokosmjölk
  • Smör och kokos till formen

1. Vispa ägg (eller äggersättning) och socker riktigt fluffigt med elvisp.
2. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker väl.
3. Mät upp kokosmjölken och rör den klumpfri.
4. Rör varvvis ner kokosmjölken med mjölblandningen och rör till en
jämn smet.
5. Smörj formen och strö i kokos. Häll i smeten och grädda i ca 40
minuter i 175 grader. Stjälp upp kakan och låt den svalna. Strö kokos
över.

UPPDATERING 18 juni: Efter ett tips från en god vän om ett veganskt äggpulver testade jag att baka kakan med sådant istället, för att se om det blev lika gott. Det blev helt OK, kanske lite, lite mindre fluffigt än med riktiga ägg, men fullt godtagbart. Så nu kan jag bjuda precis alla på den här kakan! (Och man kan ju precis lika gärna ta olja istället för smör till formen!)

Kommentera

