Rollspel är inte farligt längre!

Debatt: Svartlistning var moralpanik – GT.se: Ledare.

Ja, hur farligt var det med dessa rollspel egentligen? Jag har visserligen aldrig spelat den här typen av spel, men umgås med flera som har gjort det och fortfarande gör det. Dessa personer är vuxna och har hållit på med detta sedan långt tillbaka. De är inga konstiga eller farliga typer idag. Rätt normala och trevliga, skulle jag säga.

Jag hörde talas om rollspel första gången när jag gick i lågstadiet och läste en artikel om det i Kamratposten. Det här var 1985 eller -86. Jag fattade inte så mycket vad det gick ut på, men jag minns att artikelförfattaren diskuterade frågan om huruvida spelen var farliga eller ej. Jag hade gärna läst artikeln idag med den bakgrundskunskap jag har nu. Då var jag åtta år och fattade inte vad det var för slags spel och hur de gick till. Bara att det tydligen var något farligt.

Senaste gången jag hörde någon diskussion om att rollspel (eller om det var lajv) skulle ha fått en person att begå brott, var i början av 2003, när jag precis hade fått mitt första lärarjobb. Jag var vid den tiden också rätt aktiv som lajvare. Jag lät bli att nämna min hobby på mitt nya jobb under rätt lång tid.

Sedan dog det där ut. Nu är det länge sedan jag hörde något om att lajvare och rollspelare är farliga typer. Jag blev inte speciellt farlig av mitt lajvande heller.

(Sedan kan jag väl i och för sig ifrågasätta att det tränar samarbete bättre än andra aktiviteter, för så mycket bråk, tjafs och konflikter jag sett i samband med lajvgrupper har jag faktiskt inte sett någon annanstans, men den diskussionen hör inte hit).

3 responses to “Rollspel är inte farligt längre!

  1. Det är ju bara en roligt sak att göra för att göra nåt annorlunda … hehehe. För många år sedan var min dotter med på en lajv. De hade roligt och man försökte ta skatter ifrån varandra. Skulle nog kunna säga att det är lite som en film eller hur🙂

  2. Gunnar Söderberg

    Trevligt att du inte hör något illa om rollspel nu för tiden. Och så synd att du inte vågat berätta om din hobby tidigare, fast jag känner igen att man ibland har behövt räkna med lite märkliga reaktioner på det. Fast de har tack och lov ofta varit nyfikna, snarare än negativa.

    Och för att snabbt kommentera din fundering om rollspel som samarbetsträning så tänkte jag när jag skrev det på den typen av bordsrollspel när det ofta är en grupp äventyrare som samarbetar mot en fientlig värld. Annars känner jag igen dina erfarenheter från lajv också.

  3. Tiderna förändras och vi med dem. Jag minns vilket ramaskri det var när Elvis vickade på höfterna. Det var höjden av fördärvlighet för ungdomen. Det skulle inte bli folk av någon som lyssnade på honom och hans musik – se hur det blev🙂

Kommentera

