[BOK] People of the Temples

People of the Temples – Linda C. Eneix

”Great Mother Goddess is still in charge, but the world is changing. What will happen to a tiny island of pilgrimage and the people who keep the megalithic shrines to Mother Earth?” (Läs mer här)

Den här boken hittade jag i en liten souvenirbutik i närheten av Ggantija-templet på Gozo. Boken såg lite amatörmässig ut, men jag tyckte den verkade tillräckligt intressant för att jag skulle ge den en chans, och det är jag väldigt glad att jag gjorde. Författaren har lekt runt lite med det lilla vi vet om de gamla maltesiska templen och gissat en hel del utöver det. Resultatet blir en ganska intressant och trevlig berättelse om en tänkbar verklighet.

De här templen anses vara världens äldsta fortfarande existerande byggnadsverk och liknar ingenting man funnit någon annanstans. Titta gärna på de bilder jag tog i Tarxien och Mnajdra i februari. De övergavs helt plötsligt och ingen vet vad som hände med det folk som byggde dem. I den här boken ger författaren sin tolkning av händelserna.

I en sådan här berättelse är det lätt att man går vilse i önsketänkande och föreställningar om en fredlig, snäll och vänlig kultur och helst också kvinnodominerad. Visst finns det många teorier om gudinnedyrkande forntidskulturer i olika delar av världen, och visst kan de mycket väl stämma, men ofta tycker jag att det blir för mycket önsketänkande. I den här boken plockar författaren upp teorier som bygger på de kvinnoskulpturer som hittats på Malta, men skildrar en relativt jämställd kultur.

Det finns en del märkligheter som jag inte riktigt ”köper”, men på det hela taget tyckte jag mycket om den här boken, och den har ett par riktigt mysiga och roliga karaktärer som det var lite tråkigt att lämna efter att boken var utläst.

Kommentera

