Hur man förstör ett gott intryck

Jag satt och letade igenom gamla saker jag skrivit, det händer ju ibland att jag gör det och vill dela med mig. Här är en iakttagelse från en tågresa 2007:

Vi åkte tåg mellan Hestra och Göteborg igår, för att sedan hoppa på ett nytt tåg hem till Stockholm. På det första tåget satt en kvinna, tvärs över gången från mig. Hon var i 40-årsåldern, snygg och välklädd, verkade mån om sitt utseende. Hon hade en fin, rutig blus och de snyggaste stövlar jag sett på länge, sedan dessa spöken från 80-talet invaderade stövelhyllorna nu inför hösten (alltså sådana där säckiga saker med en liten, nästan osynlig klack och som ser ut att glida av hur lätt som helst, uttrampade innan de använts, jag hade ett par ljusrosa (!) när jag gick i lågstadiet).Denna kvinna verkade dock inte lika mån om vilket intryck hon gav förutom detta. När vi åkt en stund blev hon nämligen hungrig och packade upp sin medhavda matsäck. Upp ur väskan kom i tur och ordning två kokta ägg, gurka, bröd, äpple och banan. Allt detta tuggades med öppen mun med tillhörande ljudeffekter i form av smask och slafs.

Som kronan på verket blev efterrätten ett par bitar tuggummi, som arbetades runt noggrant i munnen, så att det knappt gick att titta åt hennes håll utan att få veta vad hon ätit till frukost. Och om man, som jag, gjorde sitt bästa för att inte titta åt hennes håll, så fick man en smaskkonsert istället.

Genast var det snygga, fräscha intrycket som bortblåst.

Jag fick lära mig när jag var liten att man tuggar med stängd mun, att det är äckligt att smaska och att man inte beter sig så bland folk.

Tuggummit smakar precis lika bra om man håller munnen stängd. Jag vill inte ta del av mina medpassagerares muninnehåll. Dessutom – om folk bara visste hur korkade de ser ut där de sitter och idisslar, så skulle nog tuggummiförsäljningen minska dramatiskt.

Kommentera

