[BOK] L’élégance du hérisson – Igelkottens elegans

L’élégance du hérisson/Igelkottens elegans – Muriel Barbery

Den här boken hade jag kikat lite på och tänkt att jag kanske skulle läsa någon gång. Sedan fick jag tipset av min lärare på översättarutbildningen att läsa den och samtidigt parallelläsa den svenska översättningen. Så det gjorde jag, därav att båda titlarna och båda omslagsbilderna finns med i inlägget. Det var faktiskt riktigt skoj och gav en dubbelupplevelse, både att läsa berättelsen i sig och göra den språkliga jämförelsen. Och det är inte världens lättaste bok på franska heller, ska jag säga, ibland var det riktigt praktiskt att ha översättningen i närheten.

Nu ska det tydligen bli film också, fick jag reda på när jag googlade lite. Här kan man se lite bilder från filmen, hoppas verkligen att den kommer hit också.

Bokens huvudperson presenterar sig så här: ”Jag heter Renée. Jag är femtiofyra år gammal och portvakt på Rue de Grenelle nummer 7 i en småborgerlig fastighet. Jag är änka, kortväxt, ful och småfet, jag har förhårdnader på fötterna och lider vissa självförpestande morgnar av en kadaverliknande andedräkt. Men framför allt motsvarar jag så på pricken karikatyren av en portvakt att ingen någonsin skulle få för sig att jag är mer beläst än alla husets självgoda rika.”

Romanen handlar även om Paloma, en brådmogen 12-åring som bor i fastigheten. Hon är så besviken på allt och alla att hon har bestämt sig för att begå självmord på sin 13-årsdag. När en av husets lägenheter säljs till en japansk herre i sextioårsåldern, blir han en länk mellan de båda kvinnorna. Paloma ser bakom Renées fasad och de blir vänner. Paloma tycker att Renée har ”en igelkotts elegans: en taggig borg utåt … bedrägligt trög, våldsamt självständig men otroligt elegant”.” (texten lånad här)

 

8 responses to “[BOK] L’élégance du hérisson – Igelkottens elegans

  1. Den inte bara SKA bli film. Den hade Sverigepremiär i november och går än idag på SF.

  2. Ser att någon redan informerat dig om filmen…:)
    Det där var en av våra mest utlånade böcker i höstas, så jag får väl bli färdig att läsa den även jag….

    • Jag hade inte tänkt på att läsa den alls förrän för någon månad sedan, så jag hade inte ens funderat över att den kunde ha blivit film, men nu måste jag försöka se den.

  3. Visst är det intressant att jämföra original och översättning! Jag gick också en liten översättningskurs för några år sen och fick verkligen upp ögonen för att en översatt text kan förändras. Samt hur osynliga alla översättare äe!

  4. Pingback: [BOK] Une gourmandise | Gealachs Blogg

  5. Pingback: [BOK] Au Bon Roman | Gealachs Blogg

  6. Pingback: [BOK] Igelkottens elegans – ljudbok | Gealachs Blogg

Kommentera

