[BOK] Enchanters’ End Game

Enchanters’ End Game – David Eddings

Så har jag även läst ut sista delen. Denna gång läste jag ju inte de två första, men jag kan dem i princip utantill. Har nog tappat räkningen på alla de gånger jag läst dem, som jag nog skrev i inlägget om den förra delen också.

OBS! Nu kommer ett par s.k. ”spoilers”, så om du inte läst böckerna men kommer att göra det föreslår jag att du slutar här.

Nu var det ett par saker som slog mig, som jag inte tänkt på tidigare. Bland annat går slutstriden väldigt fort, med tanke på hur mycket tid som ägnats åt att leda fram till den. I och för sig gör det mig inget alls, har inte tålamod med utdragna stridsscener i alla fall.

När man sedan får reda på att Polgara är kär i Durnik kommer det lite väl plötsligt, insåg jag nu. Har inte reagerat på det förut. Eller så har jag lyckats missa en himla massa hintar under alla genomläsningar. I första boken, när Garion är liten, föreslår han att Polgara ska gifta sig med Durnik, men det avfärdar hon bara. Det är så vitt jag minns den enda antydan om detta. Och det hade lika gärna kunnat stanna vid det, och inte byggas vidare på.

Tänk att man alltså fortfarande kan komma att tänka på och lägga märke till nya saker efter så många gånger🙂

Kommentera

