Gammalt ord…

Det var en sak till i Metro imorse, som fick mig att reagera, denna gång med ett glatt leende. På insändarsidan fanns ett vänligt tack till en person som varit artig i kollektivtrafiken, och det är ju verkligen att föregå med gott exempel.

Tack du korthåriga man med freestyle och tumstock som lämnade din sittplats till mig på tåget mot Göteborg torsdag morgon.

Visst var det gulligt? Freestyle har jag inte hört någon säga sedan någon gång på 90-talet. För övrigt är det ju intressant att det ordet bara användes i Sverige, inte i den engelskspråkiga världen, trots att ordet i sig är på engelska. Här verkar vi i Sverige ha hittat på ett engelskt ord.

Jag fick lite minnesvibbar av en äldre man på tåget i somras, han hade en bärbar kassettspelare av en typ jag aldrig sett förut, till och med min första freestyle som jag fick julen 1987 var hypermodern i jämförelse. Den här måste ha varit från 70-talet, någon gång. Den var dubbelt så stor som min gamla freestyle, och bars i en axelrem. Det fanns en genomskinlig lucka på väskan så att man kunde se kassetten som snurrade därinne. Mannen satt nöjd och glad och lyssnade på sin kassett och drog åt sig en hel del uppmärksamhet från medpassagerarna. Jag hade inte väntat mig att få se någon bära runt på en sådan, men samtidigt funkar den ju, så varför inte använda den i så fall? En mp3-spelare hade nog inte varit den här farbrorns grej, direkt.

Men jag blev riktigt glad av att se honom, och kul att någon går runt med lite annorlunda prylar.

Kommentera

