Vintersolståndet

…är ju som sagt idag. Inatt vänder det och sedan går vi mot ljusare tider. Det firade vi med en god middag ikväll. Min tanke var att allt skulle gå i gula toner och påminna om sol och värme. Det blev ganska lyckat.

Huvudrätten blev fläskfilé med curry, och till efterrätt blev det en cheesecake med saffran och apelsin.

Fina, solgula servetter.

Mitt fina solbröd!

Jag brukar vanligen försöka välja vin efter vad vi ska äta, men nu hittade jag det här som hade ett mycket passande namn, så det fick bli det!

Saffrans- och apelsincheesecake till efterrätt.

Receptet på kakan finns här.

5 responses to “Vintersolståndet

  1. Vad fint du hade gjort. En underbar tradition tycker jag.

  2. Så fint du gjort, så passande du fått ihop allt. Jag är alldeles säkerpå att Gudarna var där och gladdes med er och uppskattade ditt engagemang. Man gör vad man hinner så enkelt är det, det är inte av mindre betydelse för det…
    Ha en fortsatt underbar yule!
    Kram!

  3. Åh vad fint!
    Och vilken bra idé med soltema 🙂

  4. Så fint! Och så mysigt. Solbrödet gav mig ett litet klick i hjärtat av glädje faktiskt. 🙂
    God jul!

  5. Tur att det finns någon kvar, i vårt avlånga land, som minns varför vi firar jul (yule) och vad den ursprungliga traditionen kommer från.

Kommentera

