Klädsel efter ämne

Satt och log när jag läste Stephan Mendel-Enks kolumn i dagens Metro på tåget imorse. Enligt kommentarerna i nätupplagan blir några upprörda, jag tror dock att de flesta, om de tänker till lite, fattar att han skämtar. Någon tycker att det är slöseri med utrymme i tidningen, men jag tycker att det är kul när någon skojar till det, vi behöver le och skratta lite mer i vardagen.

Bland annat handlar det om att idrottslärare alltid går klädda i träningskläder, och Mendel-Enk föreställer sig hur det skulle se ut om alla lärare klädde sig i kläder som passade deras ämnen.

Om fler kollegor börjar följa gympalärarnas exempel och bryta den överenskommelsen kommer kaos utbryta. Biologilärarna kommer börja bära läkarrock, tyskalärarna lederhosen och de stackars historielärarna kommer ideligen behöva byta om.”Jag har läxförhör för 8D om   europeiska senmedeltiden om tre minuter” kommer de säga när de kastar sig in i lärarrummet   ”är det någon som sett min venetianska köpmannadräkt?”

Jag har gått och småfnissat åt det här hela förmiddagen här på jobbet. Skulle vilja se mina lärarkollegor springa runt i kläder som passar deras ämnen. Själv skulle jag som undervisar i franska bara ha svindyra franska designerkläder, men då behöver jag en annan lön😀

Kommentera

