Jobba gratis?

Magdalena Ribbing svarar idag på en fråga från en musiker som tycker att det är jobbigt att folk har så svårt att betala när han (OK, jag vet inte om det är en han eller en hon, så med risk för att trampa på en eller annan öm tå tänker jag fortsätta att skriva han) spelar på t.ex. bröllop. Ofta får han ett tackkort eller en  chokladask. Frågeställaren skriver:

Min uppfattning är att svenskar är väldigt ovana att agera arbetsgivare, och också har ett motstånd mot att betala för en tjänst, mycket hellre betalar man för en sak. Jag undrar hur jag på ett artigt sätt (det är mina kunder!) skall kunna få dessa människor att förstå att det är min inkomst, mitt vatten och bröd, som de försöker förhandla bort.

Det här är nog inte ovanligt, tyvärr. En liten parallell kan jag dra till mitt eget yrke, även om det inte är riktigt samma sak. En kollega till mig, som är lärare i tyska, fick en gång en förfrågan från en elevs föräldrar att översätta ett brev – om det var från eller till tyska minns jag inte, så det låter jag vara osagt. Dock sa de inget om ersättning för det. Min kollega var osäker på om hon skulle ställa upp på detta, då det skulle innebära några timmars arbete. Jag minns ärligt talat inte hur hon sedan valde att göra, då det är några år sedan, men jag minns att jag insisterade på att hon skulle svara med att tala om hur mycket hon tänkte ta betalt för det.

På samma sätt som Magdalena Ribbing skriver i sitt svar till den här musikern, om att folk tycker att en musiker ska ställa upp gratis för att det är så kul att spela, verkar en del tycka att bara för att man kan ett språk (som man lagt ned tid och pengar på att lära sig) ska man tycka att det är så roligt att få uppdrag från omgivningen att man inte ska ta betalt för det.

Jag väntar bara på den dag en förälder till någon av mina elever ber mig ställa upp på något sådant. Jag vill se reaktionen när jag svarar att jag kommer att ta X antal kronor per ord. Det kommer de nog inte att ha väntat sig. Visserligen har jag redan översatt en del och går dessutom en översättarutbildning, men jag tänker inte jobba gratis åt t.ex. en elevs föräldrar bara för att jag tycker att det är så roligt att få använda mina kunskaper. (I min kollegas fall ovan rörde det sig dessutom om föräldrar som mycket väl hade råd att betala fullt pris för en professionell översättare).

Det här kan ju självklart jämföras med till exempel frisörer, snickare eller vilka yrken som helst som folk kan få för sig att förvänta sig gratis bara för att de känner personen som jobbar med det. Har hört frisörer berätta hur både släktingar och grannar förväntar sig gratis klippning.

OK, jag kan tänka mig att man kan vilja ge kompisrabatt, men det ska man i så fall erbjuda själv, jag ska inte förvänta mig kompisrabatt eller gratis tjänster från mina vänner och bekanta.

One response to “Jobba gratis?

  1. Jag har just stått och gjort en massa knäck som ska säljas på en marknad. Mer eller mindre gratis. Och ja, de har kan mycket väl betala. Är för snäll…

Kommentera

